Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Norwegian Encore, som började byggas så sent som i slutet av 2018, är en av lyxkryssarna som i över två veckor legat för ankar utanför Vinga. Bild: MasterOGarfield

Lyxkryssarna ankrade utanför Vinga kan bli kvar i månader

De två tomma lyxkryssarna i bamseklassen ligger fortfarande kvar utanför Vinga – oklart hur länge.
– Det kan bli en vecka, en månad – eller två. Vi vet inte, säger hamnkapten Åsa Kärnebro.

De båda Bahamasflaggade fartygen Norwegian Bliss och Norwegian Encore har befunnit sig i området i över två veckor och flera av GP:s läsare har undrat varför de är kvar.

Tanken var att cirka 100 personer i besättningen skulle mönstra av i Danmark – men de danska coronareglerna satte stopp och de båda lyxkryssarna fortsatte mot Sverige.

Måste ske i omgångar

Men även här har det strulat.

– Beskedet vi fått är att avmönstringen måste ske i omgångar och att det därför kan ta tid, säger Åsa Kärnebro, hamnkapten i Göteborgs hamn.

Har ni någon prognos?

– Nej, det kan handla om en vecka, en månad eller två. Vi vet inte, säger hon.

Medför det någon komplikation?

– Inte för vår del, fartygen ligger dessutom på statligt vatten där de tilldelats tre olika ankarplatser.

Gick söderut – och vände

Under tiden får man på lyxkryssarna hjälp med färskvatten och avfallshantering och båtarna ligger tills vidare kvar utanför Vinga. De har vid flera tillfällen dock siktats utmed västkusten, senast häromdagen då ett av fartygen gick söderut för att sedan vända i höjd med Kullen utanför Skåne.

LÄS MER: Lyxkryssare stoppades av danska coronaregler

I takt med avmönstringen förs besättningen till Landvetter där den efter sedvanlig säkerhetskontroll flygs till respektive hemland.

Norwegian Bliss och Norwegian Encore gör vanligtvis kryssningar i Alaska, Karibien och utmed de amerikanska kusterna – men under coronakrisen med tomt gapande passagerarhytter har allt fler kryssningsfartyg seglat till Europa.

Enbart säkerhetsbemanning ombord

Dels för att branschen har hopp om att kryssningssäsongen ska starta tidigare i Europa, dels för att det finns gott om varv där fartygen kan genomgå underhåll innan de sätts i trafik igen.

Vanligtvis har respektive fartyg cirka 1 700 män och kvinnor i besättningen men under kryssarkrisen har den bantats till en säkerhetsbemanning på cirka 200 personer.

För en och en halv månad sedan lämnade lyxkryssarna Norfolk på den amerikanska östkusten utan passagerare. Besättningen som skulle mönstrat av i Danmark har inte gått i land sedan dess.

– Många av besättningsmännen har varit till sjöss väldigt länge, vissa i upp emot ett år, säger Åsa Kärnebro.

De Bahamasflaggade lyxkryssarna Norwegian Bliss och Norwegian Encore är 333 meter långa och har vardera kapacitet för 4 000 passagerare. Under coronakrisen är de dock tomma på gäster och har bara en nödvändig säkerhetsbemanning ombord.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.