Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Lurad på resa till bröllop

Resan till broderns bröllop i Irak var bokad och betald. Då märkte Mohammed Huzry att biljetten var värdelös. Resebolaget, Viking Hellas, säljer resor utan tillstånd.

Att man saknar tillstånd att flyga mellan Sverige och Irak hindrar inte resebolaget Viking Hellas att marknadsföra resor till både Bagdad och Ebril på sin hemsida. Nu riskerar ett stort antal kunder som hoppat på erbjudandet om billiga jul- och nyårsresor att stå med värdelösa biljetter.

Mohammed Huzry och hans maka Alexandra Nyberg tillhör dem som drabbats. Mohammeds bror gifter sig i Irak i slutet av december och paret bokade en biljett för knappt 4 000 kronor till Mohammed för snart två månader sedan.

Alexandra är gravid i åttonde månanden med parets första barn och skulle inte följa med, utan planerade vara hemma och ta det lugnt. Nu har hon och Mohammed i stället fått lägga massor av tid på att prata med försäkringsbolaget, Konsumentverket och banken för att försöka få tillbaka pengarna för biljetten.

– Det som stör mig mest är att Viking Hellas inte har informerat om någonting, vi har fått luska ut allting själva. Tänk om vi inte hade gjort det, då hade man stått där på flygplatsen när planet skulle gå och undrat vad som hände, säger Alexandra Nyberg.

Paret fattade att något var fel för ungefär en vecka sedan. Då hade de fått besked från bolaget om att biljetten var ombokad och när Mohammed tog kontakt med vänner i Irak fick de höra att bolaget sägs vara i ekonomisk knipa.

Både Konsument Europa och Transportstyrelsen hade också varningar på sina hemsidor om att bolaget fortsatt sälja resor trots att tillstånd saknas. Tillståndet har inte förlängts eftersom bolaget anses ha för dålig ekonomi. Men på internet fortsätter försäljningen.

– När jag ringde till mitt försäkringsbolag Folksam och berättade att jag hade problem med ett resebolag, så frågade handläggaren direkt om det var Viking Hellas. Jag var inte ensam om att höra av mig, säger Mohammed Huzry.

– Jag är äldsta sonen i familjen och jag måste vara med på bröllopet, det finns inga alternativ.

Den senaste veckan har han och Alexandra förgäves försökt få tag på någon ansvarig på flygbolaget.

Inte heller när GP ringer och mejlar får vi något svar.

I går gick det fortfarande att boka biljetter mellan Sverige och Irak på Viking Hellas hemsida.

Hittills har 31 personer hört av sig till Konsument Europa för att få hjälp att få pengarna tillbaka för sina obrukbara biljetter.

– Det har varit ganska många som vänt sig till oss på kort tid. Det vi kan göra är att ge kunderna information om hur de ska reklamera, säger Erik Mattsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Den som fått sin resa inställd har rätt till en schablonersättning på upp till 400 euro per person. Men beslutet om ersättning fattas av en internationell nämnd och i slut-ändan är det upp till Viking Hellas att göra utbetalningen.

Alexandra och Mohammed har hittat biljetter hos ett annat flygbolag för 6 000 kronor, men har inte bokat ännu. In i det sista hoppas de på att först få tillbaka pengarna för den värdelösa biljetten.

– Man sitter ju inte direkt med 6 000 kronor i bakfickan som vanlig Svensson. I värsta fall får vi väl försöka låna av våra familjer, säger Alexandra Nyberg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.