Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/5

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

LOV innebar minskad valfrihet för deltagarna på Intryck

I tio år har Intryck legat på Torggatan i Västra Nordstan. Men i sommar stängs butiken. Efter det att lagen om valfrihet infördes i daglig verksamhet har deltagarna plötsligt fått beskedet att verksamheten inte går ihop.

Stämningen är tryckt kring fikabordet. Sex av deltagarna och tre ur personalen tar emot för att berätta. Ingen av dem har riktigt hämtat sig från chocken.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi i personalen fick beskedet i början av april. Före det hade vi inte hört någonting. Ingen hade en aning, säger Ingela Hallgren

För deltagarna är beskedet ännu färskare. Anne Karlberg berättar att enhetschefen kom till butiken förra torsdagen och kallade dem till möte.

– Vi gick in i ett rum. Hon sa "jag har lite tråkiga nyheter", säger hon.

– Vi blev helt chockade, säger Solfrid Lewerth.

LÄS MER: Ekonomin vägde tyngre än valfriheten

Arbetet har fått dem att växa

Solfrid Lewerth har varit på Intryck sedan verksamheten startade för tio år sedan. Här har hon sitt arbete och sin trygghet. Hon tar emot kunder i butiken och jobbar med textiltryck.

– Jag har ingen aning om vad jag ska göra nu, säger hon.

I butiken hänger förkläden, handdukar och väskor i textil, med tryck som deltagarna designat. På en hylla står väskor från läderverkstan, en annan daglig verksamhet. Både personal, deltagare och anhöriga berättar om hur positivt det är med blandningen av kreativa arbetsuppgifter och mötet med kunder. Att arbetet här fått dem att växa – och hur tungt nedläggningsbeskedet tagit på dem.

Annika Andreasson berättar att hon fick beskedet först på fredagen och att hon fick bearbeta det helt på egen hand.

– Jag hade inget stöd efteråt. Jag grät mig till sömns på kvällen. Jag gråter fortfarande varje dag när jag tänker på det, säger hon.

Skulle ge ökad valfrihet

Det har gått ett par år sedan kommunfullmäktige fattade beslut om att lagen om valfrihet ska införas inom daglig verksamhet. Tanken var att det skulle leda till en ökad valfrihet – att personer med funktionsnedsättning själva skulle få bestämma vad de skulle ägna sig åt på dagarna.

För de elva deltagarna på Intryck har det i praktiken blivit precis tvärtom: för dem innebär det att de inte kan välja att vara kvar där de trivs och känner sig trygga.

– Det är bra gemenskap här. Vi har roligt tillsammans, både deltagare och personal, säger Annika Andreasson.

Ett annat skäl till att LOV infördes var att spara pengar.

Enligt den utredning som låg till grund för beslutet är kostnaden för daglig verksamhet högre i Göteborg än i andra delar av landet. Alliansen som drev igenom förslaget hoppades kunna spara 60 miljoner kronor om året på förändringen.

Drabbar små verksamheter

För att reda ut vilka verksamheter som var lönsamma har kommunen tagit fram en beräkningsmodell där verksamheterna bedöms utifrån hur många deltagare de har, hur mycket de jobbar och vilka svårigheter de har. Och den har alltså visat att Intryck går back.

Att verksamhetens deltagare inte har några större fysiska handikapp drar ned poängen, liksom att inte alla är där på heltid.

– Flera mindre verksamheterna kommer att läggas ned. Men många har faktiskt behov av att vara på en liten verksamhet, säger Ingela Hallgren.

Helena Wikman Ericson är områdeschef i stadsdelen Centrum, som Intryck sorterar under. Hon säger att det är "fruktansvärt tråkigt och ledsamt" att man tvingats göra på det här viset.

Den ansvariga beklagar

I det brev som gått ut till deltagare och personal nämns bara ekonomin som orsak till nedläggningen. Men till GP säger Helena Wikman Ericson att det finns fler orsaker, som att verksamheten är "svår att utveckla".

– Men jag förstår att de som deltar är nöjda och tycker att det fungerar bra. Därför är det tråkigt att behöva göra det här valet.

Har det här beslutet verkligen gett deltagarna på Intryck ökad valfrihet?

– Jag förstår att de upplever att det inte blivit så. Och det beklagar jag verkligen.

Vad gäller informationen till deltagarna så säger Helena Wikman Ericson att man uppenbarligen inte gjort tillräckligt, men att man nu ska reparera det.

– Vi kommer att se till att socialsekreterarna kommer att ta en personlig kontakt med var och en snarast.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.