Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Listan över skolans brister lång

Vetenskapsskolans rektor saknar rätt utbildning. Bara var tredje lärare har lärarexamen. Så börjar Skolinspektionens långa lista på brister i den polisanmälda skolan.

I en 30-sidig tillsynsrapport listar Skolinspektionen förelägganden som fristående Vetenskapsskolan i Agnesberg får tre månader på sig att rätta till. Skolan är F7-skola med drygt 180 elever.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Två saker anmäldes av stadsdelen Angered före inspektionen.

En gäller rätten till modersmålsundervisning som skolan bara erbjuder på arabiska, trots att det finns barn med minst fyra andra modersmål.

– Om alla barn erbjuds arabiska blir det inte modersmålsundervisning, säger Jasha Marteleur, skolchef i Angered.

Andra anmälan som även gått till polisen gäller nio elever som har varit frånvarande från skolan under längre perioder, från 18 dagar till ett halvår, utan giltig orsak.

– Skolan har inte anmält frånvaron vidare till kommunen. Allvarligt för att skolan fått bidrag även när eleverna varit borta och för att vi ska kunna upprätthålla skolplikten, säger Jasha Marteleur.

Bristen på rätt utbildning hos skolans vuxna är stor. Vid Skolinspektionens besök hade sex av 18 lärare och lärarassistenter en lärarexamen.

Övriga arbetade utan att varken ha ämnes- eller pedagogisk lärarbehörighet.

– En skola ska ha lärare som är utbildade och en rektor som är utbildad, säger inspektören Johan Dahl.

Lågstadiet har religion, ett ämne som inte finns på det stadiet i nya grundskolan men som i Vetenskapsskolan brutits ur samhällsorienterande ämnet. På inspektionens fråga till elever vad de lärt sig i religion blir svaret ”islam, bön, arabiska”. Skolinspektionen drar slutsatsen att religionsundervisningen inte bedrivs på ett tillräckligt sakligt och allsidigt sätt och därför måste breddas.

Enligt rapporten präglas skolmiljön inte av trygghet och studiero. Skolinspektionen konstaterar att skolan till stora delar saknar systematisk kvalitetsuppföljning samt att elever som behöver stöd i andra ämnen än svenska, matematik och engelska inte får åtgärdsprogram.

Problematiskt är enligt rapporten att simundervisning är förlagd till lördagar och att eleverna inte har skolbibliotek. Ett sådant var enligt skolan under uppbyggnad i en fem meter lång bokhylla som vid inspektionsbesöket var glest utrustad med böcker.

Nihal Kamzoul är ordförande i Vetenskapsskolans föräldraförening. Hon har bara gott att säga om skolan.

– Jag tycker att personalen har jobbat jättefint. Barnen får bra resultat och vi tycker om skolan, säger hon.

Johanna Svensson har också barn på skolan och fick höra om kritiken från andra föräldrar.

– Jag är chockad över att höra det här. Vi är jättenöjda med skolan och tycker att det är en bra stämning. Kommunikationen med oss föräldrar har alltid fungerat bra.

Vad tycker du att skolan ska göra nu?

– Det är viktigt att vi får information och att vi blir delaktiga i hur man ska lösa problemen. Reglerna måste formuleras tydligt så att alla föräldrar och personal förstår vad som gäller när man exempelvis vill att barnen ska vara lediga från skolan, säger Johanna Svensson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.