Liseberg skyller låga besökarantal på vädret – igen

ANNONS
|

Årets besökarantal ligger än så länge på nästan exakt samma nivå som sommaren 2012. När man stängde för hösten hade parken haft drygt 2,1 miljoner besökare, vilket var ungefär 125 000 färre än säsongen 2011. Då förklarade Lisbergs vd, Andreas Andersen, för TT att det dåliga resultatet berodde på uselt väder i maj och juni. Att man inte ser ut att förbättra resultatet i år skylls i stället på solen:

- Om det är riktigt varmt åker folk hellre till stranden än till Lisberg. Egentligen har det varit ett helt okej år, men vi hade högre förväntningar, säger Andreas Andersen.

ANNONS

I väntan på det perfekta vädret hittar Andreas Andersen ändå saker i statistiken att glädja sig åt – Lisebergs besökare har aldrig varit nöjdare. När Lisberg mäter gästnöjdheten brukar svängningarna normalt sett vara små – 1 eller 2 procent åt ena eller andra hållet – men i år har gästnöjdheten gått upp 8 procent.

- Det kanske inte låter så mycket, men i sammanhanget är det en enorm ökning. Vi har aldrig sett en så stark uppgång och det lovar gott inför framtiden, säger Andreas Andersen.

Kaninlandet, som med sina 200 miljoner i byggkostnader är Lisbergs största satsning hittills, har än så länge inte varit den besökarmagnet som nöjesparken hade hoppats på. Men Andreas Andersen påpekar att det rör sig om en långsiktig investering och glädjer sig åt hur den nya attraktionen har tagits emot av Lisbergs gäster.

- Jag tror aldrig att vi har gjort en investering som har fått så positiv respons som Kaninlandet, säger han.

ANNONS