Liseberg: "Går aldrig att skydda sig helt"

ANNONS
|

Vittnen till dödsolyckan i USA uppger att den nu omkomna kvinnan var orolig för att hon inte satt fast ordentligt och att hon berättade det för personalen. De försäkrade henne om att hon inte behövde vara orolig, och kort därefter slungades hon av vagnen i en tvär kurva.

Säkerhetsbyglarna på Lisebergs största berg- och dalbana, Balder, har två mekaniska låsanordningar som låser bygeln oberoende av varandra. Bygeln ska alltså vara låst även om en av anordningarna slutar fungera. Förutom detta ska personalen även dra i bygeln för att känna att den är låst.

– Dessutom spänner passagerarna fast bygeln med ett bälte, och totalt är det alltså fyra system som måste fallera för att den ska öppnas under åkturen, säger Susanna Eckerstein.

ANNONS

Men även om säkerheten är en prioriterad fråga för Liseberg, så är inte nöjesparken förskonad från olyckor. Den senaste inträffade 2008 när den fullastade åkattraktionen Rainbow kollapsade. 36 personer fick föras till sjukhus, men ingen skadades allvarligt. Utredningen visade att olyckan orsakades av ett materialfel i en sluten komponent. Komponenten hade en garanterad drifttid på 5 000 timmar, men när attraktionen kollapsade hade den bara gått 3 500 timmar.

2006 inträffade två olyckor på Liseberg. 21 personer skadas då ett tåg i Lisebergbanan halkade bakåt i första uppförsbacken och kolliderade med ett tåg som stod inne på stationen. Olyckan berodde på ett brott på kedjan som drar tåget upp för backen. Den andra olyckan inträffade på säsongens sista dag, den 8 oktober, då en kvinna fick panik i åkattraktionen flumeride. Kvinnan tog sig ur sin stock och kanade nerför sista stupet. Därefter blev hon påkörd av två efterföljande stockar. Kvinnan fördes till sjukhus med skallskador men återhämtade sig.

– Varje olycka är en för mycket. Men med tanke på hur många miljoner åkturer som körs på Liseberg varje år, så är det oerhört ovanligt att det händer något, säger Susanna Eckerstein.

ANNONS