Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Larm ska hindra kommunens fortkörare

När apparaten tjuter och blinkar vet föraren att det går för fort. Nu testar Göteborgs stad hastighetsvarnare i sina bilar för att förhindra olyckor, sänka kostnaderna och minska koldioxidutsläppen.
- Man vet att hastighetssänkningar innebär mindre personskador och sänker bränsleförbrukningen, säger projektledaren Kristian Magnusson på Gatubolaget Teknisk service.

Det är samtliga 26 bilar vid Backa stadsdelsförvaltning som från och med den 15 april utrustas med hastighetsmätare - på försök. Faller testet väl ut kommer den lilla varningsdosan att fästas på instrumentpanelen i kommunens samtliga bilar.
- Det handlar inte om att kontrollera dem som kör bilarna. Tanken är att det här ska vara ett stöd när de kör, säger Kristian Magnusson.

Dosan fungerar som en GPS och kan, genom att kommunicera med att antal satelliter, bestämma bilens exakta position och hastighet. Samtidigt är den uppkopplad mot ett register, Nordisk Vägdatabas, som vet vilken hastighetsbegränsning som gäller just där man kör.

Effekten blir att dosan blinkar när bilen kör en eller två km/h för fort. Vid tre km/h över tillåten hastighet börjar den att tjuta - ju snabbare det går desto mer intensivt blinkande och tjutande.
Systemet kallas ISA - intelligent stöd för hastighetsanpassning - och har tagits fram av Vägverket.

Räcker det inte att den som kör kollar på hastighetsskyltarna längs vägen?
- Jo, men det är tyvärr sker det att man missar en sån skylt, säger Kristian Magnusson.
Vad kostar detta?
- Ungefär 10 000 kronor per bil. All teknik är dyr är i början, innan den massproducerats. Men själva produkten är ganska enkel. Någon tusenlapp per bil kan det handla om i ett senare läge.
Hur sannolikt är att det här införs i alla kommunens bilar?
- Det är sannolikt om detta får de effekter vi önskar.
Vilka då?
- Att uppnå en lägre bränsleförbrukning på omkring fem till tio procent och mindre allvarliga personskador och materiella skador, säger Kristian Magnusson.

Han tillägger att förarna till Backas kommunala bilar under testets första del i vår inte kommer att använda sig av varningsignalerna. Syftet är enbart att samla in datauppgifter för att göra en utvärdering. Först under september och oktober i år testas apparaturen skarpt på bilarna i Backa.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.