L-politiker vill kompromissa om Västlänken

Eva Flyborg (L), fjärdenamn till kommunfullmäktige, vill se en kompromiss om Västlänken där Haga station skrotas. Men förslaget får kritik från det egna partiet.
– Detta är ingen realistisk idé, utan bara något som poppat upp i hennes huvud, säger partikollegan Axel Darvik.

ANNONS
|

Eva Flyborg (L), tidigare riksdagsledamot med tunga poster som näringspolitisk och energipolitisk talesperson för partiet, skriver på GP Debatt att hon öppnar upp för en kompromiss om Västlänken.

I debattartikeln föreslår hon en kompromiss som "gör att ingen sida får helt som den vill".

Förslaget handlar om att planerna på Haga station skrotas helt, men att parterna går vidare med resten av infrastrukturprojektet, förklarar Eva Flyborg.

– Det finns så många allvarliga utmaningar i Göteborg, problem som är så svåra att vi inte har råd med att tjafsa om en konflikt som ingen löser, och att ingen sida vill ge med sig. Det här är en lösning som alla kan leva med, säger hon.

ANNONS

LÄS MER: Dags överge skyttegravarna – slopa stationen i Haga

Kontraktet för Haga redan påskrivet

Kontraktet för Haga station upphandlades redan i fjol, och är värt 2,3 miljarder kronor.

Stationen är den av Västlänkens tre stationer som ska byggas först, och ett utländskt konsortium bestående av det turkiska bolaget Gülermak, italienska Astaldi och norskägda Segermo har tilldelats uppdraget. Företagen har tidigare bland annat byggt metron i Rom och Warszawa.

Kontraktet är ju redan upphandlat och förberedelserna är igång?

– Vi har inte råd att kapsla in den här konflikten, det lamslår så mycket arbete som vi måste göra. Det har vi inte råd med, säger Eva Flyborg.

Riskerar det inte att Västlänken försenas ytterligare, att byggtiden drar ut på tiden?

– Jag tycker inte att det är det bästa av alla världar. Men den här konflikten går inte att ha i en evighet, den ställer till med större skada för staden och regionen.

"Den här idén är helt orealistisk"

Liberalerna i Göteborg har varit flitiga med att försvara Västlänksbygget i fullmäktige. Ledamoten Axel Darvik (L), har under valrörelsen publicerat en kampanjvideo där han står i Haga och pratar om den planerade stationen:

"Jag tror det kommer bli riktigt bra, det är en utav de sex stationer som kommer hänga ihop med ett helt nytt system...

ANNONS

...Nu måste vi lägga den här diskussionen om Västlänken bakom oss", säger han i videon.

Axel Darvik säger till GP att Västlänken i första hand är en statlig fråga och att Flyborgs förslag går på tvärs med partilinjen.

– Den här idén är helt orealistisk. Och att sedan gräva upp de gamla delarna av innerstan, som Heden och Lorensberg, är både en dyrare och sämre lösning än förslaget med tre hållplatser och Haga station.

Eva Flyborg säger att förslaget är hennes eget och att hon inte har förankrat det hos partiet.

– Det är ju en av styrkorna i det här förslaget. Ingen behöver känna att de står bakom det, utan jag tänker själv här. Det kanske är det som behövs i en låst konflikt, säger hon.

Att du öppnar för en kompromiss kan tolkas som en flört med Demokraterna?

– Jag kommer att söka den bredaste möjliga kompromissen och då är alla välkomna. Sedan kan jag självklart samtala med Demokraterna. Men jag har heller inte problem att samarbeta med Socialdemokraterna, jag har länge sagt till Soffan (Ann-Sofie Hermansson (S), reds. anm.) att de har hamnat i fel allians. Vi måste lämna den här gamla synen på blockpolitiken.

ANNONS
ANNONS