Låter lärarna undervisa

Lärarbristen märks tydligare för varje år. För att slippa ta in vikarier och låta obehöriga lärare undervisa har Gårdstensskolan anställt en helt ny yrkesgrupp.

ANNONS
|

Höstens skolstart möts med blandade känslor från rektorerna på skolorna i Göteborgs kommun. I samtliga stadsdelar fattas fortfarande behöriga lärare och för många skolor ser lösningen ut att bli vikarier och visstidsanställda obehöriga lärare. I Angered ligger i nuläget nio vakanser ute som behöver fyllas innan skolstart men på Gårdstensskolan har man valt en annan taktik än att tillsätta vikarier.

– Det handlar mycket om hur man förhåller sig till den här situationen, men det är klart, i augusti när skolan startar ska eleverna ha sina lärare på plats, säger Anna Kern, rektor på Gårdstensskolan.

Den här terminen har fyra utbildade socionomer anställts för att vara mentorer och klassföreståndare till klasserna på högstadiet. På så sätt ska lärarna avlastas och få mer tid till undervisning.

ANNONS

Linda Nilsson är förstelärare och undervisar i historia och religion på högstadiet och tror att det kommer bli enklare prioritera sin tid när hon inte längre behöver utföra mentorsarbetet.

– Det är klart att det blir en stor omställning, det blir mycket lättare att veta vad man ska fokusera på. Det är på undervisningen jag ska lägga min tid. Man vill skräddarsy undervisningen för sina elever och det är det jag hoppas få tid med i höst, säger hon.

Enligt lärarförbundet är krisen ett faktum och rekryteringsbehovet är stort. För att locka nya till läraryrket och få de utbildade lärare som finns att stanna kvar menar Robert Fahlgen, andre vice ordförande i lärarförbundet, att man behöver se över lärares arbetsuppgifter. Ett exempel har varit just att anställa fler yrkeskategorier, så som kuratorer och sjuksköterskor.

– Lärare gör ju allt de kan för att det ska bli så bra som möjligt men tyvärr gör lärarbristen att det får konsekvenser på undervisningskvalitén. Lärare behöver få ägna sig åt det lärare gör bäst, och behöver få rätt förutsättning att göra det.

Lärarna på Gårdstensskolan menar att de nyanställda mentorerna inte bara kommer kunna ge en tidsmässig avlastning, utan ser även fördelar med att få in en ny yrkesgrupp med ett annorlunda synsätt.

ANNONS

– Det vi vill är att alla ska lyckas, men det finns de som kräver mer i form av relationer och därför ska mentorerna finnas där och kunna följa upp eleverna i god tid, säger Mona Brådfors, förstelärare på mellanstadiet.

Hon menar att mentorernas arbete kommer handla om elevkontakten och att finnas där som ett stöd för dem, men också att kunna se och motarbeta problem innan de uppstår. Tanken är att mentorerna ska följa sina klasser en hel dag varje vecka, för att kunna se hur de är i klassrummen. De ska dessutom stötta eleverna och vara en trygghet för dem.

– Betyg och studier ska inte krocka med elevernas välmående, utan det ska gå hand i hand, säger Per-Anders Savela, en av de nyanställda mentorerna, och fortsätter:

– Att försöka fixa studierna är en sak, men mår man bra kommer studierna automatiskt.

Gårdstensskolan ser sig som pionjärer och hoppas att deras nytänkande kan vara lösningen på den extrema lärarbristen. De menar att fördelarna är många, men en nackdel skulle enligt Linda Nilsson kunna vara att mentorerna nu inte kommer vara insatta i lärarprocessen om det skulle uppstå en konflikt mellan lärare och elev. Per-Anders Savela vill i stället vända det till något positivt.

ANNONS

– Det beror på vilka brillor man vill se med. Det kan vara positivt att vara objektiv och kunna stötta och leda, säger han.

ANNONS