Götheborg väntar på att dimman utanför Kapstaden ska lätta. Februari 2006.
Götheborg väntar på att dimman utanför Kapstaden ska lätta. Februari 2006.

"Låt Götheborg segla vidare"

ANNONS
|

Frågan om Ostindiefararens framtid engagerar och berör och uppfattningarna går isär bland både allmänhet och politiker.

Ostindiefararen har skapat politisk beslutsångest. Det krävs mer pengar om båten skall kunna segla vidare.

Huvudalternativet är att Göteborgs Stad ställer upp med ytterligare 20 miljoner och regionen med tio miljoner kronor. Politikerna kom inte till skott när den kontroversiella frågan behandlades i onsdags. Ärendet bordlades.

GP.se:s läsare är lika kluvna. De flesta som svarat på frågan "Vad skall det bli av Ostindiefararen?" anser att båten skall segla vidare.

"Det är så man gråter när man ser henne – självklart skall hon segla vidare", skriver signatur Gunnar.

ANNONS

"Båten är byggd för att segla runt i världen och hon blir glad om hon får vara ute på de sju haven", anser Mr Folkesson.

Många vill förvandla Ostindiefararen till ett museum eller en lokalturistattraktion:

"Lägg upp Göteborg på land som ett museum", skriver signatur TimS.

En annan läsare föreslår att båten öppnas och blir en lokal turistattraktion. Inträdespengarna skall finansiera båtens upprustning.

"Lägg skeppet vid Lilla Bommen och kör dagsutflykter", föreslår signatur CW. På vintern bygger man en docka som liknar Wasamuseet och som kan ta emot turister och ha utbildningar för skolor."

Några har drastiska förslag.

En föreslår att båten skrotas. En annan att den byggs om till lägenheter för hemlösa. Och en tredje att den används till segelturer för ungdomar som hamnat på glid.

Några ger politikerna råd om finansieringen. Signatur Bengt vill att företag i regionen betalar extra skatt för att hålla Ostindiefararen under armarna.

En Göteborgare är beredd att skänka 100 kronor och uppmanar andra att följa det exemplet. Och en annan att staten - det vill säga alla skattebetalare - skall står för kostnaderna.

ANNONS