Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

”Vi hör av oss” är det enda de säger, berättar Daisy Hillergren.

Lång väntan på vård för ögonproblem

Sahlgrenskas ögonvård misslyckas med att uppfylla vårdgarantin i hälften av fallen. En av de drabbade är Daisy Hillergren, 86, som väntat 11 månader på en undersökning.

Daisy Hillergren har opererats för grå starr på båda ögonen. Hon har också en ovanlig hudsjukdom, Urbach-Wiethe syndrom, som gör att huden knottrar sig kring ögonen, något som irriterar och gör att ögonen rinner.

I maj förra året gick hon till optikern för att få nya glasögon. Optikern gav henne en remiss till Sahlgrenskas ögonmottagning i Mölndal, eftersom ögonen inte såg friska ut. Nu, elva månader senare, har hon fortfarande inte blivit undersökt.

– Det är fruktansvärt att man ska behöva vänta såhär länge. Man känner sig bortglömd av vården, säger hon.

 

Men Daisy Hillergren har i alla fall kämpat för att bli ihågkommen. Två månader efter besöket hos optikern gick hon till ögonmottagningen med en ny remiss. Då fick hon veta att väntetiden var fem till sju månader. Under hösten och vintern har hon ringt och frågat om sin undersökning flera gånger.

– ”Vi hör av oss” är det enda de säger, berättar hon.

 

Hon är arg över hur vården fungerar i dag.

– Såhär ska vi inte ha det. Vården ska ju bli bättre, inte sämre.

 

I februari stod drygt 6 000 personer i kö till Sahlgrenskas ögonvård. Enligt vårdgarantin ska alla som söker specialistvård erbjudas tid inom 90 dagar. Men bara hälften av dem som söker ögonvård på Sahlgrenska får hjälp inom den tidsramen. Det är sämre än riksgenomsnittet för ögonvården, där samma siffra är 68 procent.

 

– Vi är väldigt medvetna om problemen, säger Anders Hyltander, områdeschef med ansvar för ögonvården på Sahlgrenska.

Från sjukhusledningens håll jobbar man intensivt med att korta de långa väntetiderna. Fem nya läkare är på plats om några månader. Områdeschefen menar att man har tagit krafttag för att förbättra ögonvården.

– Men vi är inte färdiga än. Därför måste vi prioritera de svårast sjuka hela tiden.

 

För en vecka sedan fick Daisy Hillergren ett brev från ögonmottagningen.

Men till hennes förvåning står där ingenting om tid för undersökning, bara att de tagit emot den remiss hon lämnade förra sommaren. Hon ringde återigen och bad om en tid. Nu fick hon veta att väntetiden till mottagningen är ett år.

– Personalen höll själv med om att det är fruktansvärt att jag inte har fått en tid än, säger hon.

 

Det är den medicinska prioriteringen som avgör var i kön den som söker vård hamnar. Därför kan man också halka neråt i kön, som Daisy Hillergren har gjort, förklarar Anders Hyltander.

 

Vad är då poängen med vårdgarantin?

– Utvecklingen går åt rätt håll. Vi ökar kapaciteten på mottagningen.

 

Mot slutet av nästa år kan problemen med de långa väntetiderna för ögonsjuka vara lösta.

– Men det är som allra tidigast, säger Anders Hyltander som poängterar att den som blir sämre medan den står i vårdkö ska höra av sig på nytt.

 

Det är beklagligt att Daisy Hillergren har fått vänta snart ett år på en undersökning, tycker ögonmottagningens verksamhetschef Robert Olbe. Han förklarar att mottagningen lever upp till den vårdbeställning som finns från politiskt håll i regionen. Eftersom behovet är större än vårdbeställningen måste man göra mer med befintliga resurser.

– Det har vi jobbat aktivt med sedan ungefär ett år tillbaka. Men jag förstår om det inte är till tröst för den som väntat så länge.

 

Medan Daisy Hillergren väntar har hennes syn försämrats ytterligare.

– Man blir bara argare och argare. Nu behöver jag nya glasögon igen, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.