Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Kustbevakningen tvingas dra ner bemanningen – saknar pengar

Kustbevakningen har fått ökade arbetsuppgifter och behöver mer pengar, det menar både generaldirektören och facket. Bristen på personal är stor och stationer tvingas att dra ner bemanningen på båtarna.
– Men vi kommer inte kunna gör det i längden, säger Jakob Silwander, biträdande stationschef i Göteborg.

Det är en solig sommareftermiddag i Tånguddens hamn i Göteborg. Små, krusiga vågor puffar på det himmelsblå skrovet som tillhör Kustbevakningens båt KBV 312.

GP följer med Kapten Henrik Larsson och hans fyra besättningsmän på en tur ut i södra skärgården, och lyckas möta dem under en lugn timme.

– Vi jobbar fjorton timmar om dygnet och har jour i tio. På sommarhalvåret blir det mycket kvällar med nykterhets- och fartkontroller, säger han.

Det skiftliknande schemat med flera dagars intensivt arbete på raken gör det möjligt att ständigt vara på plats, redo för larm. Besättningen jobbar, sover och äter tillsammans.

– Det första jag ser när jag vaknar på morgonen och det sista jag ser innan jag somnar är mina kollegor, säger Henrik Larsson och ler.

Han konstaterar att det blir intensivt på en liten båt som deras.

– Men det finns nästan bara fördelar. Man känner varandra fruktansvärt väl, blir otroligt synkade och får en god gemenskap.

Kustbevakningen är en statlig myndighet med 800 anställda, cirka 550 av dem är kustbevakare. Deras uppdrag är brett och deras arbetsuppgifter många. De gör gränskontroller på fartyg, fiskekontroller, tullkontroller, åker på räddningsuppdrag, tar hand om oljeläckage och övervakar sjötrafiken med fart- och nykterhetskontroller.

– Visst är det mycket att göra, säger Henrik Larsson.

Kollegan och maskinisten Ola Garnwall håller med.

– Men hinner gör vi ju, det är lite av en prioritetsfråga, säger han.

Prio ett är att rycka ut när det råder fara för liv och hälsa.

Generaldirektören: ”Vi behöver mer personal”

Men den tolfte juli varnade generaldirektören Therese Mattsson för att läget på Kustbevakningen är pressat. Samtidigt som myndigheten har fått fler arbetsuppgifter är finansieringen knapp.

– Det är ansträngt, vi räcker inte till i dag. Vi behöver mer personal för att säkerställa att vi finns ute på sjön där vi ska vara.

Under 2020 kunde Kustbevakningens största fartyg genomföra 87 procent av de planerade patrullerna, och en fjärdedel av dem gjordes utan fulltalig besättning, enligt en rapport från fackförbundet Tull-Kust.

– Myndigheten har brottats med ekonomin en längre tid, säger förbundsordföranden Johan Lindgren.

Och man har också begärt ut mer pengar från regeringen under flera års tid.

Han menar att resurserna behövs för att bemanna upp så att man tar höjd för sjukdom, föräldraledigheter och en stor mängd pensionsavgångar som är beräknade till 2023. Som det är nu behöver fartyg ligga i kaj och patruller ställas in.

I förlängningen finns risken att kuststationer avvecklas eller slås ihop.

– Vi har en väldigt lång kuststräcka och vi måste ha en beredskap för att personalen ska kunna inställa sig. Det blir omöjligt att leverera det, säger Johan Lindgren.

Han menar att läget ser likadant ut i hela landet.

Pressat läge även i Göteborg

I Göteborg finns en styrka på 67 kustbevakare men i praktiken är de färre, enligt biträdande stationschef Jakob Silwander. I storstäderna lånas personal ofta ut för att hjälpa till på andra orter, för tillfälliga uppdrag och för att täcka upp på ledningscentralen.

Trots det klarar stationen sina mål – genom att minska bemanningen på båtarna.

– I dagsläget löser vi antal patrulltimmar och så men vi kommer inte kunna gör det i längden utan en förändring, säger Jakob Silwander.

Samtidigt är medarbetarna vid gott mod, menar han.

– De kämpar och står i och bidrar med positiv stämning och vill göra sitt jobb så bra som möjligt.

Henrik Larsson tycker att han och hans besättning hinner med och att arbetet fungerar bra. Deras båt är mindre och personalbehovet inte så stort.

Han har jobbat på kustbevakningen i nitton år och trivs med arbetet på sjön.

– Det är roliga är att man aldrig vet vad som händer. Det är det som är spännande.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.