Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Gårdstenskolan.

Kritiserad skola uppfyller nu kraven

Skolinspektionen kritiserade Gårdstensskolan skarpt för allvarliga brister 2012. Efter en ny organisation och ett nytt arbetssätt uppfyller nu skolan alla krav.

De senaste två åren har Gårdstensskolan genomgått stora förändringar, vilket nu har visat sig ge resultat, förklarar Skolinspektionen i ett beslut.

– Det är jätteroligt att få ett kvitto på en väl fungerande verksamhet, säger Rickard Ernebäck, sektorchef för utbildning i Angered.

Vid Skolinspektionens senaste tillsyn 2012 konstaterades många allvarliga brister vid Gårdstensskolan. Det fanns brister i undervisningen och lärandet samt brister i styrningen och utvecklingen av verksamheten exempelvis.

– Skolan präglades av en kultur där man inte ansåg sig kunna ta ansvar för verksamheten, säger rektorn Anna Kern.

Gårdstensskolan har en periodvis turbulent bakgrund, med många rektorsbyten, som har lett fram till den allvarliga situation som kritiserades.

– Efter den tuffa kritiken, och i samband med en större omorganisation, stod stadsdelen inför valet att lägga ner Gårdstensskolan eller att göra en total nysatsning, säger Rikard Ernebäck.

Rektorn Anna Kern fick då i uppdrag att ta fram ett koncept för en ny organisation och arbetssätt. I planen skapades en klar rollfördelning, tydliga strukturer och rutiner.

– Jag tog fram ett förslag som exempelvis beskrev hur organisationen skulle se ut, hur vi skulle jobba och vilka befogenheter och mandat de olika rollerna skulle ha. Det var det förslaget den befintliga personalen fick ta ställning till, säger Anna Kern.

Det slutade med att endast fem av cirka 30 lärare blev kvar på skolan och man fick göra en stor nyrekrytering.

– Den mest genomgripande förändringen blev att i princip all personal byttes ut 2013. Vi anställde 25 nya lärare på ett bräde. Sedan dess har vi jobbat väldigt engagerat och intensivt med det nya konceptet, säger Anna Kern.

I dag har skolan kommit en bra bit på väg. Arbetet som skolans rektor och personal gjort, visar att resultaten på skolan ökar och att eleverna trivs, skriver Skolinspektionen.

– Eleverna har precis lika stor del i det här som de vuxna. I elevrådet har vi jobbat väldigt intensivt med medinflytande i undervisningskvalitet och planering. Eleverna är väldigt engagerade i sin skola nu, vilket ger resultat, säger Anna Kern.

– Det är en väldigt imponerande resa, säger Rickard Ernebäck.

Läs också:

Rektor tas i örat för dålig arbetsmiljö

Skolledningen vill ha bättre struktur

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.