Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Krismöte om tågtrafiken

Smekmånaden är över. Nu kallar Västtrafik ledningen för DSB First till ett krismöte.

I dag kom droppen. Fyra turer med Kungsbackapendeln ställdes in och två mellan Floda och Göteborg. Det ordinarie regiontåget mellan Vänersborg och Göteborg med plats för omkring 300 passagerare ersattes av ett mindre tåg som bara hade 150 sittplatser.

Det innebar 50 minuter ståplats för många Trollhätteresenärer. I Älvängen fick inte alla plats och de som blev över fick vänta på nästa tåg.

- Vi har gått ut och lovat att trafiken skulle fungera från och med i dag och så blir det så här ändå, säger Mikael Olsson, trafikchef för Västtrafik. DSB måste lägga ned all kraft för att få ordning på trafiken.

12 december tog DSB First över lokal- och regiontrafiken från SJ. Enda undantaget är tågen på Kinnekullebanan.

DSB kör på uppdrag av Västtrafik och ledningen för Västtrafik är inte nöjda med hur DSB skött trafiken.

- DSB har varit igång en månad och har erfarenhet från trafik i Skåne och Danmark, säger Mikael Olsson. Vi gick med på att DSB skulle få köra reducerad trafik för att hinna med att reparera alla tågen.

När trafiken ändå inte flyter som den skall sätter Västtrafik nu ned foten. Vd:n Lars Backström har kallat vd-kollegan för DSB First Sverige, Karsten Rön Andersen, till ett krismöte.

- Vi har ett förtroendekapital gentemot resenärerna och vi är inte nöjda, säger Mikael Olsson. Vi kommer att begära att DSB presenterar en handlingsplan.

- Enkelt uttryckt – de skall fixa det de lovat.

Vd-mötet hålls tisdag eller onsdag.

GP har sökt ledningen för DSB First Sverige för en kommentar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.