Kraftiga störningar i tågtrafiken

Flera timmars förseningar och i värsta fall inställda avgångar. Så är läget i tågtrafiken mellan Göteborg och Stockholm – ett kaos som befaras hålla på till onsdag.

ANNONS
|

Det är en brand i ett teknikhus norr om Skövde under söndagen som har ställt till det rejält i tågtrafiken mellan Göteborg och Stockholm.

Det kommer vara kraftiga störningar på sträckan de närmaste dagarna med flera timmars förseningar.

– Det här förstås mycket beklagligt. I värsta fall kan det bli inställda avgångar och på vissa sträckor kan det bli aktuellt att ersätta med buss. Resenärerna får söka information hos bolaget de reser med, säger Pär Aronsson, pressinformatör vid Trafikverket.

Kaos till onsdag

Tågkaoset kan pågå fram till någon gång på dagen på onsdag.

– Det är den uppgiften har jag har nu, inget tyder att på att det blir tidigare, säger han.

ANNONS

Söndag kväll och måndag morgon är intensiva resdagar och många drabbas av störningarna.

– Det är förstås inte optimalt, men det är förstås svårt att påverka. Branden har ställt till det för tekniken, säger han.

Sent under söndagskvällen meddelade Trafikverket att resenärer får räkna med kraftiga störningar i tågtrafiken på Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm.

Måste köra sakta

– Problemet är att vi bara kan köra med ett tåg åt gången på en sträcka som är elva kilometer lång – och det tåget måste köra sakta, det är därför det blir så kraftiga förseningar, säger Pär Aronsson.

Orsaken är ett elfel mellan Töreboda och Skövde som uppstod under söndagsförmiddagen då det började brinna i ett teknikhus längs med järnvägen. Felet orsakade stora störningar i tågtrafiken på västra stambanan redan på söndagen då tågtrafiken ledas om, södergående tåg körde via Karlstad och norrgående tåg fick ledas om via Nässjö.

Under söndagseftermiddagen öppnade man upp ett spår mellan Töreboda och Skövde i norrgående riktning. Men vid 17-tiden beslutade Trafikverket att stänga sträckan helt igen.

– Man har gjort en besiktning vid platsen och hittat fel på spåren som man måste åtgärda av säkerhetsskäl, säger Pär Aronsson.

ANNONS