Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Efter att allt fler barn har kommit till Sahlgrenska med allvarliga skador, till följd av olyckor med elsparkcyklar, väljer barnakuten att slå larm. Det mest alarmerande är att barn inte använder hjälm, enligt Hannah Sjöstedt, sektionschef på barnakuten på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.  Bild: Sanna Tedeborg
Efter att allt fler barn har kommit till Sahlgrenska med allvarliga skador, till följd av olyckor med elsparkcyklar, väljer barnakuten att slå larm. Det mest alarmerande är att barn inte använder hjälm, enligt Hannah Sjöstedt, sektionschef på barnakuten på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Bild: Sanna Tedeborg

Kraftig ökning av antalet allvarligt skallskadade barn efter elsparkcykelolyckor

Antalet barn som skadar sig allvarligt på elsparkcyklar har ökat kraftigt under sommaren. Barnakuten på Sahlgrenska väljer därför att slå larm i ett försök att bromsa situationen.

Att hoppa på en elsparkcykel för att ta sig fram i centrala Göteborg har blivit allt vanligare. I takt med att användningen ökat, har också skadorna ökat, så även hos barn.

Därför slår barnakuten på Sahlgrenska Universitetssjukhuset larm.

– Det är väldigt alarmerande och utvecklingen går åt fel håll, så vi vill gärna försöka bromsa upp situationen, säger Hannah Sjöstedt, sektionschef på barnakuten på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

LÄS MER: Hårdare tag mot elsparkcyklar – inför nattförbud

LÄS MER: Sjukhus varnar för svåra olyckor med elsparkcyklar

De senaste dagarna har barnakuten fått in flera larmfall per dag om olyckor på elsparkcyklar. Framförallt är det barn i åldrarna 10-16 år som drabbats och flera barn har under veckan fått läggas in.

– Vi har fått in flera hjärnblödningar och frakturer i skallen och ansiktet. Det är allvarliga skador man vanligtvis ser vid exempelvis motocrossolyckor, säger Hannah Sjöstedt.

Använder inte hjälm – trots krav

I Sverige har uthyrare av elsparkcyklar en 18-årsgräns för att kunna starta ett konto, däremot finns det ingen lagstadgad åldersgräns för fordonet. Men samma regler gäller som för cyklar, är du under 15 år är det lag på att använda hjälm. Något Hannah Sjöstedt menar att många underåriga inte gör, trots att de känner till reglerna.

– De flesta föräldrarna säger att de inte trodde att det var så stora risker, att barnen jättegärna ville köra, eller att de har någon kompis som kör. Det finns alltid ursäkter, men man måste inse att man åtminstone ska ha hjälm. Även om barn inte ska köra överhuvud taget.

– Föräldrarna borde också ha hjälm när de kör, för barn gör som vuxna gör, säger hon.

Hannah Sjöstedt är oroad över att allt fler barn kommer in med allvarliga skador och uppmanar nu föräldrar att se till att barnen använder hjälm.
Hannah Sjöstedt är oroad över att allt fler barn kommer in med allvarliga skador och uppmanar nu föräldrar att se till att barnen använder hjälm.

LÄS MER: Parkeringspatrull ska städa upp felparkerade elsparkcyklar

LÄS MER: Det kan du få i böter om du bryter mot trafikregler på elsparkcykel

Tidsfråga innan någon dör

Sparkcyklarna går i 20 kilometer i timmen och vid en krasch i så höga hastigheter riskerar man att ådra sig riktigt allvarliga skador, enligt Hannah Sjöstedt.

– Ramlar man olyckligt riskerar man att dö eller få men för livet. Som tur är har vi inte haft så allvarliga skador ännu och de hjärnblödningarna vi har haft har inte varit så stora. Men vi upplever att det bara är en tidsfråga, säger Hannah Sjöstedt.

Regler för elsparkcyklar

  • Elsparkcykeln klassas som cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 kilometer i timmen och/eller har en kraftigare motor än 250w.
  • Sparkcykeln omfattas av samma trafikbestämmelser som vanliga cyklar.
  • De ska vara utrustade med broms och ringklocka.
  • Vid färd i mörker ska fordonet ha reflexer framtill, baktill och på sidorna och belysning fram och bak.
  • Barn under 15 år måste använda hjälm.
  • Det är alltid du som förare som ansvarar för att fordonet du kör uppfyller ställda krav.
  • Förutsatt att elsparkcykeln klassas som en cykel får den framföras på cykelbana och på väg om cykelbana saknas.
  • Fordonet ska ledas eller köras i gångfart (5-7 km/tim) på gångbana/trottoar.
  • Uthyrare i Sverige har ofta en 18-årsgräns.

Tänk på att:

  • Lära känna fordonet innan du ger dig ut i trafik. Öva särskilt på att gasa och bromsa.
  • Andra trafikanter kan missbedöma din hastighet
  • Använda hjälm, knä och armskydd.
  • Kontrollera att fordonet du köper eller hyr är CE-märkt och att maxhastighet och motorstyrka inte överskrider 20 kilometer i timmen och 250 W.
  • Använda dubbdäck om du kör vid halt väglag. Undersök om elsparkcykeln du hyr är anpassad för vinterväglag.
  • Inte parkera hyrfordon så att det blockerar trottoaren och hindrar framkomligheten för personer med synnedsättning, rullstol med flera.

Källa: Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.