En kroppsburen kamera som ska göra jobbet tryggare för till exempel väktare visas upp hos Securitas.
En kroppsburen kamera som ska göra jobbet tryggare för till exempel väktare visas upp hos Securitas.

Kontrollanter och tågvärdar får egna kameror

I dag börjar testperiod. Vid hot och våld kan kollektivtrafikpersonalen själv slå på kameran.

ANNONS
|

Med början i dag, måndag, och en månad framåt testar tio biljettkontrollanter och tio tågvärdar i Göteborg och Västsverige att bära en kamera väl synligi brösthöjd. Kontrollanterna och tågvärdarnafår bara slå på kameran, alltsåspela in bild och ljud, om passagerare blir våldsamma eller hotar med våld.

–Det här är yrkesgrupper som ibland kan ha en tuff arbetsmiljö och vi vill göra det vi kan för att hjälpa dem i det dagliga arbetet. Vår förhoppning är att kamerorna ska skapa större trygghet både för personalen och våra resenärer, säger Maria Björner Brauer, ansvarig för försäljning och marknad på Västtrafik.

Jens Holmberg, informatör på Västtrafik, förklarar lite närmare hur kamerorna fungerar:

ANNONS

– Om du trycker igång kameran, så har den redan buffrat, det vill säga sparat, 30 sekunder. Den visar alltså från 30 sekunder innan den trycks igång, vilket kan vara bra för att efter en svår situation kunna bedöma vad som ledde fram till situationen, säger Jens Holmberg.

Enligt honom är Västtrafik först att testa denna teknik inom den svenska kollektivtrafiken. Men kamerorna används redan av bland andra väktare och parkeringsvakter.

– Securitas, som sköter biljettkontrollen åt oss, har väktare som använder kamerorna. Och man har sett att när parkeringsvakter använder dem, iMalmö tror jag, så tar aggressiva personer ett steg tillbaka. Det kanske kollektivtrafikresenärer också skulle göra, säger Jens Holmberg på Västtrafik.

I Göteborg ochVästsverige testas kamerorna av tågvärdar och biljettkontrollanter på fordon som redan har fast monterade övervakningskameror. Därför har Västtrafik, enligt Jens Holmberg, inte ansökt om något särskilt kameratillstånd under detta test.

– Vår bedömning är att den här bärbara utrustningen kan användas på fordonen, eftersom den inte är fast monterad utan fungerar ungefär som en mobiltelefon, säger Jens Holmberg.

När testet är över om en månadska det, enligt Västtrafik,utvärderas ingående innan det fattas ett beslut om en eventuell fortsättning.

ANNONS