Beträffande en Volvo XC60 som reparerades hos den kommunala verkstaden i augusti i fjol är Erikson dock säker. Bilen ägdes i augusti av Leif Nilsson, tidigare vd för det kommunala evenemangsbolaget Göteborg & Co.
– Den tar jag på mig. Jag har haft kontakt med Leif i säkert 20 år. Han har ringt och frågat om han kunde få hjälp. Det är mitt fel, säger Erikson om att Leif Nilssons bil togs in.
Till GP säger Leif Nilsson, som slutade på Göteborg & Co för sju år sedan, att han jobbat ihop väldigt länge med Ove Erikson.
Något mera ingående om varför han valde kommunens verkstad, vill Leif Nilsson inte säga.
– Kan ni hjälpa mig, sa jag. Och så har jag betalat det jag ska.
På direkt fråga säger Leif Nilsson att han gjort "något" verkstadsbesök tidigare hos kommunen på Ringön, där han också haft sina däck liggandes.
Ytterligare en privatperson har, enligt dokument GP tagit del av, haft sin bil på kommunens verkstad. Det är Endrick Schubert (S). Han har tidigare varit kommunalråd och är nu ledamot i kommunfullmäktige.
Enligt GP:s dokument var Schuberts Volvo V70 inne på verkstaden i januari 2012. Detta ställer sig Endrick Schubert frågande till:
– Jag har inte varit på den verkstaden, så vitt jag vet. Det kan vara någon annan som körde den, säger Schubert innan han lägger på luren.
Förste stadsjurist Markus Landahl, som tidigare i veckan gav råd till vd Ove Erikson om hur de privatägda bilarna ska hanteras, hade under gårdagen ingen ytterligare aktivitet att redovisa i ärendet.
Enligt Landahl är det – beträffande privatbilar – bara anställdas bilar som får repareras i kommunens verkstad, och reparationerna måste faktureras till marknadsmässigt pris.
Dessutom gav han råd till Ove Erikson att ta fram en tydlig rutin för hanteringen. I en sådan bör det finnas uppgift om vem som godkänner att en anställds bil repareras samt hur bokning och fakturering görs.
Dessutom bör kontroll göras av ägaruppgifter, påpekar förste stadsjuristen.