Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kommunens verkstad ger gräddfil åt chefer

Göteborgs kommunala verkstad ska serva bilar som ägs eller leasas av kommunen. Men GP kan avslöja att chefer låter anhöriga och släkt reparera bilar där. I flera fall till en betydligt lägre kostnad än på en vanlig verkstad.

Gatubolaget och Kommunleasing gick vid årsskiftet ihop till Göteborgs Stads Leasing AB. Men gamla Gatubolagets verkstad ligger kvar på Ringön.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

GP:s reporter har, anonymt, besökt kundmottagningen och frågat om det går att lämna in en bil på verkstaden. Svaret blev:

– Nej, vi tar inte emot privatägda bilar. De måste vara leasade av oss.

LÄS MER: Vd svarar: "Det känns väldigt olustigt"

56 privatägda bilar

Så står det också i riktlinjerna: endast bilar som ägs eller leasas av kommunen ska repareras i verkstaden på Ringön. Men verkligheten ser ut på ett annat sätt:

GP har granskat 56 bilar som under senare tid varit inne på bolagets verkstad. Ingen av dem är leasad av kommunen. Alla är privatägda.

Bilarna ägs av cheferna och av deras barn, bröder, brorsöner och brorsdöttrar, svägerskor, fruar och makar, sambor, ex-sambor, svärsöner och svärdöttrars fäder.

LÄS MER: Här är fem av kunderna i kommunens verkstad

Bråkdel av priset

Det verkar ha varit lönsamt för cheferna, de anställda på kontoret och deras anhöriga att lämna sina bilar till den kommunala verkstaden. Det visar några fakturor som GP har gått igenom:
I december i fjol var en Audi inne på verkstaden. Bilen ägs av en anhörig till en anställd på bolaget. Enligt fakturan som skrevs efter verkstadsbesöket byttes bilens kamremsats och vattenpump. För detta arbete debiterades 1 125 kronor. GP kontrollerar vad en verkstad i Göteborg, ansluten till Mekonomen, skulle ta för detta arbete, på just denna bil. Svaret blir: 4 375 kronor (beloppen inklusive moms).

Samma Audi var inne på den kommunala verkstaden också i oktober och i juni i fjol. Vid sommarbesöket byttes bilens bromsklossar och -skivor på bakhjulen. För detta arbete fakturerades 562 kronor. För samma arbete skulle Mekonomen-verkstaden ha debiterat 1 750 kronor.

Ett annat exempel från i fjol gäller en Volvo. Den ägs av en anhörig till en chef på det kommunala bolaget. Volvon var inne på den kommunala verkstaden för bland annat byte av bromsklossar. För detta arbete fakturerades 862 kronor. Mekonomen-verkstadens pris: 2 000 kronor för samma arbete på denna bil.

Bolagsledning servar sina bilar 

Ove Erikson var vd i Gatubolaget och är det också för det nya bolaget. På senare tid har fyra av hans släktingar haft sina bilar inne för diverse reparationer på den kommunala verkstaden.

Förutom Ove Erikson ingår ytterligare sju personer i bolagsledningen. Av dem har alla, utom två, enligt de fakturor som GP synat, använt verkstaden. Detta antingen för egna bilar eller anhörigas.

Allra flitigast i detta har affärsenhetschefen Lars Stjern varit. Han sitter i bolagsledningen och är chef över avdelningen Eftermarknad där verkstaden ingår.

Lars Stjern har haft flera av sina egna bilar inne på verkstaden. En av dessa, en Skoda, var i juli i fjol inne för byte av bromsklossar fram, samt svarvning av bromsskivor, till en arbetskostnad av 1 125 kronor.

Dessutom har sju av verkstadschefens släktingar också haft sina privata bilar där.

Ytterligare fyra chefer har också lämnat in sina bilar på verkstaden, liksom deras familjemedlemmar och andra släktingar.

Men det är inte bara bolagsledningen som haft anhöriga som använt sig av verkstaden.

Bland de anställda på Göteborgs Stads Leasing AB finns flera personer som haft sina eller närståendes bilar inne för reparation. Det handlar till exempel om fordon som tillhör sambor och makar, syskon och föräldrar till anställda där.

"Obetydlig omfattning"

Efter att GP häromdagen begärde ut en andra omgång fakturor från Göteborgs Stads Leasing AB, kontaktade vd Ove Erikson förste stadsjurist Markus Landahl för rådgivning.
Stadsjuristen svarade att han inte, mot bakgrund av en "så obetydlig omfattning..." har några synpunkter på att anställdas bilar repareras på kommunens verkstad.

Samtidigt satte stadsjuristen upp tre krav:

• Det får endast vara de anställdas bilar som repareras.

• Reparationerna får endast utföras i mån av tid.

• Arbete och material ska faktureras till marknadsmässigt pris.

GP:s granskning visar att åtminstone två av kraven inte följs.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.