Kommunens mångmiljonprojekt pausas efter stora problem

Göteborgs stads nya journalsystem beräknas ha kostat minst 44 miljoner kronor. Men efter omfattande problem har nu kommunen beslutat att gå tillbaka till det tidigare systemet. Åtminstone tillfälligt. Det skriver GT.

ANNONS
|

I slutet på förra veckan höll kommunen ett extrainsatt krismöte för att diskutera bristerna med det nya journalsystemet Vigo, enligt GT.

Tre av tio stadsdelar använder redan i dag det danska systemet. Tanken har varit att med tiden lansera det över hela kommunen. Men nu pausas arbetet och även de stadsdelar som använder Vigo ska återgå till det tidigare systemet Medidoc.

Bristerna handlar om dålig användarvänligheten och felaktigheter i systemet som riskerar att hota arbetsmiljön och patientsäkerhet, enligt Peter Söderström som är förvaltningsdirektör vid Göteborgs stads Intraservice.

Väga pengar och prestige mot patientsäkerhet

– Vi tycker väl själva att vi nu är i ett läge där vi får bestämma oss: ska vi göra något annat i stället för att fortsätta med det här? Vi har en diskussion med leverantören och har kallat hit Europaledningen i nästa vecka. Vi är i ett beslutsläge nu, säger han till GT.

ANNONS

Arbetet med att ersätta Medidoc inleddes 2014 och ska enligt tidningen redan ha kostat 44 miljoner kronor i leverantörs- och projektkostnader. Vad som händer framöver med lanseringen är inte klart, men Peter Söderström utesluter inte helt möjligheten att systemet kan skrotas om inte leverantören lyckas åtgärda problemen.

– Här får vi väga pengar och prestige mot patientsäkerhet. Det är också en arbetsmiljöfråga, säger han till GT.

ANNONS