Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Malin Lundqvist, verksamhetschef för IT på Intraservice. Bild: Jenny Ingemarsson

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kommunen om telefonerna: Kan löna sig på sikt

Göteborgs stadsdelar leasar Iphones, med en rad extratjänster, för 18 216 kronor styck över en treårsperiod. Kommunen menar att investeringen är ett nödvändigt steg i stadens digitaliseringsarbete.
– Det är viktigt att förstå att det här inte bara är en telefon, säger Malin Lundqvist på Intraservice.

Flera anställda inom Göteborgs kommunala hemtjänst är kritiska till kostnaden för deras nya Iphone 6-telefoner. På Intraservice, den förvaltning som ansvarar för avtalen, understryker man att det rör sig om betydligt mer än en arbetstelefon.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det handlar om en hel lista av produkter och tjänster som ingår, säger Malin Lundqvist, verksamhetschef för IT på Intraservice.

– Att man valde just Iphone finns det flera anledningar till, varav säkerhet är en av de absolut viktigaste. En Iphone säkerhetsuppdateras längre än vad en android-telefon gör.

LÄS MER: Kommunen leasar Iphones – för 18 000 kronor styck

Därutöver är telefonerna också utrustade med en extern säkerhetsanordning för att skydda känsliga uppgifter. De kan också fjärrstyras vid händelse av exempelvis stöld.

– Det innebär till exempel att vi kan stänga ned tjänsten om medarbetaren blir av med mobilen, så att ingen obehörig kan komma åt sekretessbelagd information, säger Malin Lundqvist och fortsätter:

"På sikt ser jag att vi ska ha ännu fler sådana här tjänster" säger hon.GP , Intraservice , Malin Lundqvist. Bild: Jenny Ingemarsson

– Vid tidpunkten för hårdvaruval var det också bara Iphone som uppfyllde våra krav på säker inloggning.

Huruvida nyttan uppväger den totala kostnaden kan verksamhetschefen inte svara på.

– Det är en fråga du ska ställa till hemtjänsten, säger Malin Lundqvist.

"Otroligt mycket pengar"

GP har varit i kontakt med sektorschefer inom äldreomsorgen som berättar att personalen i dag kan utföra en stor del av sina arbetsuppgifter i telefonen.

– De har sin planering och sitt schema i telefonen, de kan läsa genomförandeplaner kring vad som ska göras, vad brukaren har för behov och så vidare. Man kan också dokumentera direkt i telefonen och ta del av rutiner, säger Katarina Meuller, sektorschef för äldreomsorgen i Lundby.

Hon ställer sig positiv till satsningen, men har svårt att bedöma huruvida nyttan uppväger kostnaden.

– Men utifrån ett helhetsperspektiv så tror jag att det här kommer att betala sig på sikt, säger hon.

Flera sektorschefer inom äldreomsorgen resonerar på liknande sätt.

– Det går inte att säga något annat än att det är kostsamt, det handlar ju om otroligt mycket pengar. Men vi är i början av det här med digitalisering och jag hoppas och tror att man kan hämta hem de här kostnaderna med de nyttoeffekter vi får, säger Inger Börmark, sektorschef i Östra Göteborg.

Monica Sörensson, sektorschef för Västra Hisingen, säger:

– Det är klart att den enskilda kostnaden och totalkostnaden för en stadsdel låter förfärligt hög, men det måste ställas i relation till att vi måste förändra vårt arbetssätt och att det på sikt kan betala sig.

"Då kan vi verkligen få ned kostnaderna"

Malin Lundqvist säger att beslutet att välja Iphone 6, som togs innan hon började på Intraservice, har skett i samarbete mellan Stadsledningskontoret och stadsdelsförvaltningarna. Hon säger också att Intraservice inte tjänar några pengar på leasingavtalen, utan att allt eventuellt överskott återbetalas till stadsdelarna.

– Sen ska vi självklart se till att staden har så låga kostnader som möjligt. Samtidigt finns det en hög ambition att digitalisera arbetet för att göra det enklare, säger hon.

Malin Lundqvist berättar också att det snart kommer en ny säkerhetslösning, liknande mobilt bank-id, som kommer innebära att man inte behöver en extern säkerhetsanordning och heller inte blir lika beroende av en viss telefonmodell.

– Då kan vi verkligen få ned kostnaderna, säger Malin Lundqvist.

Kunde man inte väntat på en sådan lösning?

– Det kan jag bara spekulera i, jag vet inte vad man visste när beslutet togs (i slutet av 2015).

Hur ser du på att hemtjänstpersonal tycker att man kastar skattepengar i sjön?

– Jag har respekt för alla som jobbar i staden och deras utmaningar och känslor kring var pengarna läggs. Det ska man inte underskatta på något sätt. Men jag känner en oerhört stor respekt för att inte slösa med skattebetalarnas pengar.

– På sikt ser jag att vi ska ha ännu fler sådana här tjänster, men de ska självklart paketeras på ett kostnadseffektivt sätt.

Fakta: Det här ingår i avtalet

Varje Iphone 6 leasas över en treårsperiod till en totalkostnad på 18 216 kronor. I avtalet ingår också en rad extratjänster. GP har begärt ut underlag för samtliga kostnader och summorna är utskrivna i svenska kronor.

Iphone 6 enhet: 6 588 (i dag 3 800)

Tactivoskal (säkerhet): 1 512

Licens SITHS-mobil (legitimering av personal): 1 800

Grundkonfiguration: 396

MDM-licens: 3 600

Drift och förvaltning: 1 188

Support: 2 988

Återtag: 144

Fotnot: MDM står för Mobile device management och via detta system kan Intraservice fjärrstyra och övervaka mobila enheter, exempelvis i händelse av stöld. Posten "Återtag" syftar på miljövänlig skrotning samt rensning av känsliga uppgifter.

Källa: Intraservice

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.