Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Det har varit mycket problem med kommunens nya, mobila, IT-system sedan det lanserades över hemtjänsten förra året. Nu ska kommunen utreda frågan.  Bild: Jenny Ingemarsson
Det har varit mycket problem med kommunens nya, mobila, IT-system sedan det lanserades över hemtjänsten förra året. Nu ska kommunen utreda frågan. Bild: Jenny Ingemarsson

Kommunen agerar mot krånglande hemtjänst-appen

Missnöjet inom hemtjänsten växer. Efter att flera skyddsombud larmat om stora problem med det nya IT-systemet har kommunen vidtagit åtgärder.
– Alla stadsdelar får möjlighet att göra en omstart, säger sektorschef Annelie Snis.

Under 2018 lanserades ett nytt IT-system för hemtjänsten i Göteborg. Appsystemet Plugo, som personalen fick tillgång till via sina jobbtelefoner, var tänkt att effektivisera arbetet. Bland annat genom att förenkla kommunikationen internt och göra det lättare att ta del av scheman och annan information.

Men istället har det resulterat i att flera skyddsombud – från stadsdelarna Askim-Frölunda-Högsbo, Norra Hisingen och Lundby – skickat in anmälningar om brister i arbetsmiljö till Arbetsmiljöverket. Något som GP berättade om i våras.

LÄS MER: Hemtjänstpersonalen om arbetsmiljön: "Vi övervakas av cheferna"

Under sommaren har även skyddsombud från Centrum kontaktat Arbetsmiljöverket.

Kritiken är densamma som tidigare. I anmälan står bland annat att de olika delarna i IT-systemet inte är kompatibla med varandra vilket innebär att transporttider försvinner i systemet "vilket medför stress, oro och ohälsa för medarbetare".

Vidare står det att mobilen inte fungerar tillfredsställande, att den inte tål kyla tillräckligt, att incheckning hos brukare som ska ske genom att scanna QR-koder inte är tillförlitligt och att man inte heller får svar när problemen rapporteras till IT-supporten.

I ett svar från arbetsgivaren står att de är medvetna om att systemen har vissa brister och att de regelbundet skickar supportärenden till Intraservice.

Arbeten pågår

Annelie Snis, som är sektorschef i Västra Göteborg, berättar att det pågår arbeten för att få bukt med problemen på både stadsdels- och kommunnivå. I början av sommaren blev också en genomlysning som Intraservice gjort av Plugo klar.

– Vi har samlat representanter från både Intraservice och andra funktioner i kommunen för att identifiera problemområden och vad vi behöver jobba med, säger hon och fortsätter:

– Vi har också bildat en arbetsgrupp som jobbar med frågeställningar som Intraservice fått till sig genom sin support. Vi har skapat olika utbildningstillfällen som kommer rulla igenom samtliga stadsdelar. Alla stadsdelar får möjlighet att göra en omstart.

När tror du att det kan vara ordning och reda för hemtjänsten igen?

– Vi har mycket ordning och reda redan nu. Systemet levererar mycket bättre med att ersätta för utförd tid, avgifter, möjlighet för våra undersköterskor att dokumentera i systemet, checka in och checka ut. Men det finns fortfarande saker att skruva på. Jag tänker att det inte får ta så mycket längre tid än några månader. Men det är jättesvårt att ge en deadline.

LÄS MER: Hemtjänstcheferna larmar: "Utmaningarna för svåra för oss"

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.