Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Den regnbågsfärgade matchtröjan har skapat bråk mellan klubb och sponsor. Bild: Qviding/Kent Hallgren/GP
Den regnbågsfärgade matchtröjan har skapat bråk mellan klubb och sponsor. Bild: Qviding/Kent Hallgren/GP

Klubben bytte till pridetröja – då drog sponsor sig ur

I samband med West Pride i Göteborg lanserade fotbollsklubben Qviding ett nytt ställ i regnbågens färger. Men tilltaget uppskattades inte av alla – en av sponsorerna valde att dra sig ur.

Från och med den 15:e juni spelar föreningen i tröjorna. Som GP berättade häromveckan, är tanken med det nya regnbågsfärgade stället att öppet signalera inkludering, jämställdhet och allas lika värde.

Enligt klubben togs initiativet togs väl emot av medlemmar och partners. Men uppenbarligen inte av alla.

På sin hemsida skriver Qviding FIF att krogen Brännö Varv valde att dra tillbaka hälften av sin sponsring till klubben som en konsekvens. Som motdrag har nu Qviding valt att återbetala även den andra halvan av sponsringen till det aktuella företaget, något ETC Göteborg var först med att berätta.

"Vi är eniga i styrelsen och kansliet att vi inte vill ha ett företag som partner/sponsor som inte står bakom våra värderingar" skriver Qvidings ordförande Rikard Attling på klubbens hemsida.

Ilska i sociala medier

Efter inlägget har många privatpersoner uttryckt sin ilska mot företaget i sociala medier.

"Är ni HBTQ-fober? Blir inga fler besök hos er!" skriver en privatperson på företagets Facebook-sida.

Brännö Varv försvarar sig dock och menar att Qvidings version inte stämmer.

"Brännö Varv är för människors lika värde! Vi står bakom att flagga för Pride" skriver företaget på sin Facebook-sida och fortsätter:

"Vi har däremot haft en diskussion med Qviding kring att vi tycker att medlemmarna i klubben borde få vara delaktiga i ett så viktigt beslut som ett byte av matchtröja. Eftersom detta inte fick gehör valde vi att lämna som sponsor."

GP har varit i kontakt med Brännö Varvs ägare. Hon säger att företaget inte har något emot Pride i sig, utan att man snarare var kritisk mot hur processen kring de nya tröjorna gick till. Enligt ägaren har man tagit kontakt med en jurist för att se hur man ska gå vidare.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.