Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/5

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kampanj för småhus gav blygsamt resultat

Vinterns reklamutskick och utställningen i Rosenlund har resulterat i åtta Attefallshus i Göteborg. Men chefen för Boplats ser inte kampanjen som ett fiasko: – Man får ha ett längre tidsperspektiv, säger Maria Meyer-Martins.

Som ett försök att lindra den skriande bostadsbristen arrangerades i mars en utställning av fyra Attefallshus – hus om 25 kvadratmeter som får byggas utan bygglov – i Rosenlund. Inför utställningen skickades reklambroschyrer till villaägare i Göteborg och ett antal kranskommuner.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Tanken var att villaägarna skulle köpa Attefallshus och hyra ut dem till behövande, förklarade projektledaren på Boplats Göteborg, annonsplatsen som ägs av kommunen och de privata fastighetsägarna.Fyra månader senare har sammanlagt åtta bygganmälningar om Attefallshus för boende godkänts i Göteborg.

– Jag hade trott att många fler skulle nappa på idén. Intresset kring utställningen var stort men det vek när man såg vad det kostade. Ett skal till ett hus kostade en halv miljon, beroende på hur mycket markarbeten som behövde göras talades det om en totalkostnad på runt en miljon per hus, säger Lars Fredén, t f chef för byggavdelningen på stadsbyggnadskontoret.

Bert Karlsson: "En bluff"

Entreprenören Bert Karlsson har affärsintressen i Attefallshus och han har haft kontakter med tjänstemän och politiker i Göteborg om att leverera hus. Hittills utan att överenskommelse träffats.

I ett inlägg i Dagens Industri sammanfattar Karlsson den göteborgska kampanjen i ett ord: Fiasko.

Hans förklaring är att husen är för dyra i relation till sin fulhet, och han kallar Attefallshusen ”en bluff” - med tanke på att byggbegränsningarna gör dem omöjliga som riktiga boenden.

För tidigt att döma ut

Maria Meyer-Martins, vd på Boplats Göteborg, anser att det är för tidigt att döma ut mars-kampanjen som ett fiasko.

– Det kan hända mycket än. Vi hade inget mål om att inom ett visst antal månader ha ett bestämt antal Attefallshus uppe. Vi tänker mer på att påverka opinionen. Och vi funderar på att göra en ny satsning, nu när vi sått ett första frö, säger Meyer-Martins, som uppger att ”informationskampanjen” inför utställningen kostade omkring 200 000 kronor.

Hon säger att Bert Karlsson hörde av sig, samma vecka som utställningen skulle öppna, vilket var för sent.

– Men blir det fler tillfällen är han välkommen.

"Klart att vi behöver många bostäder" 

Boplats Göteborg har 200 000 personer registrerade. 70 000 av dem bedöms som aktivt bostadssökande.

– Det är klart att vi behöver väldigt många bostäder, på ett bräde. Men exakt hur många, har jag svårt att säga. Det finns en stor priskänslighet, säger Maria Meyer-Martins.

Hon ger ett exempel: en tvåa för 4500 i månaden ger 3000 sökande, men en motsvarande nybyggd lägenhet för 9000 kronor brukar locka 300 personer.

– Det är väldigt viktigt att man planerar nybyggen så att det går att bo två personer i dem.
Nio av tio som bygger Attefallshus gör det för att ha huset som förråd. Hittills i år har 72 sådana ansökningar kommit in i Göteborg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.