Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hamad Koshano på Göteborg Taxi tror att det blir säkrare med kameror i taxibilarna.

Kameror kan minska taxivåld

Två taxichaufförer rånades i Göteborgsområdet på nyårsafton. Branschen och facken vill se över- vakningskameror i fler bilar. - Vi märker att våldet minskar med kameror, säger Göran Nilsson på Transportarbetareförbundet.
Utanför Nils Ericson-terminalen sitter Hamad Koshnao i sin vita taxi. Vinterfrusna resenärer går förbi, på väg någon annanstans. Onsdagskvällen är lugn. En helgnatt är det oftast annorlunda. Hamad Koshnao berättar om fulla passagerare som inte vet vart de ska. Eller värre, de som är bråkiga och smiter utan att betala. Det händer ibland.

- Jag tror det hade hjälpt om vi haft kameror i bilarna, då hade de inte vågat, säger Hamad Koshnao.
Kanske hade kameror hjälpt också för de två chaufförer som rånades på nyårsafton. Den ene av dem blev överfallen av ett gäng unga, manliga kunder. De sprejade vad polisen antog vara pepparsprej i hans ögon och stal plånboken. Facken menar att förarnas säkerhet är ett ständigt problem.

- Det handlar främst om arbetsmiljön, säger Göran Nilsson på Transportarbetareförbundet. Risken för att bli rånad eller hotad finns alltid där.
Företrädare för såväl fack som taxibranschen säger samtidigt att problemen med våld och hot minskat sedan 2003, då förarna fick tillåtelse att köra med skyddskameror i sina bilar - men det är inte alla taxibolag som har kameror. För många mindre företag och enskilda förare kan det vara en kostnadsfråga, menar Anders Andersson på branschorganisationen Svenska taxiförbundet.

- Dessutom är tillståndet från länsstyrelsen hårt reglerat, säger han.
Bland annat måste kameran vara fast monterad och den får endast ta bilder inne i kupén. Och bilderna får bara visas när polisen ber om det.
Taxi Göteborg var ett av de första taxibolagen i Sverige att införa skyddskameror. I dag är utrustningen obligatorisk i samtliga 430 bilar och kostnaden är omkring 8 000 kronor per bil. Antalet nödlarm från Taxi Göteborgs förare har minskat från 60 per år till under tio mellan 2002 och 2006, berättar vd Lars Bäckström.

- Kameran innebär självklart en trygghet för föraren, men det är också en profilfråga för oss som företag, säger han.
Hamad Koshnao hoppas att Göteborg Taxi, som han arbetar för, kommer att installera kameror i sina bilar. Själv har han inte varit med om någon riktigt allvarlig händelse, men han vet att risken finns.

- Det kan kännas obehagligt ibland, men det går inte att vara rädd. Då kan man inte jobba som taxichaufför, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.