Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

JO kritiserar Skogomeanstalten

Skogomeanstalten hanterade den intagnes begäran fel och tog flera månader på sig att lämna besked. Nu riktar justitieombudsmannen skarp kritik mot institutionen.
I sin anmälan till justitieombudsmannen för ett drygt år sedan klagade den intagne på felaktigheter som han ansåg begåtts i hanteringen av hans ärenden. Bland annat skrev han att anstalten på ett felaktigt sätt nekat honom tillstånd att få ringa en av sina vänner.

Genom en utredning konstaterar justitieombudsmannen att det funnits flera konkreta brister i Skogomeanstaltens hantering. Något som medfört att det tog över två månader innan den intagne kunde få besked om telefontillståndet.

Enligt Kriminalvården beror det inträffade på hög personalomsättning och personalbrist. Justitieombudsmannen anser dock att detta inte är ett tillräckligt skäl. Eftersom de intagna är extra beroende av myndigheters beslut är det viktigt att det finns rutiner som möjliggör att deras ärenden hanteras snabbt, menar han.

Justitieombudsmannen anser därför att Skogomeanstalten förtjänar allvarlig kritik och utgår från att Kriminalvården har vidtagit åtgärder med anledning av det inträffade.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.