Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Jörgen fick p-nota på 3000 - utan att parkera

Jörgen Block brukar lämna sin fru för behandling vid Frölunda Specialistsjukhus. Där släpper han av henne utanför dörren. Nu har han fått fakturor för parkeringsavgifter på 3000 kronor. – Jag har inte ens parkerat, bara åkt runt på vändplatsen, säger han.

När man ska parkera på Frölunda torg läser en kamera av registreringsskylten vid in- och utfart och administrerar parkeringstiden. I tre timmar får man stå gratis. Tiden utöver det betalar man för och det görs direkt på plats eller via faktura som skickas ut automatiskt.

Men nu har systemet havererat och det är fler än Jörgen Block som har fått felaktiga fakturor. APCOA Parking Sverige AB som har ansvar för parkeringen på Frölunda torg säger att det är svårt att veta exakt hur många som är drabbade.
– Men det är så pass många att vi kommer stänga ner systemet tills allt är löst, säger Fredrik Westergård, operativ chef på APCOA Parking Sverige AB.

Lösningen tills vidare blir enligt det gamla klassiska systemet. Man betalar själv i automaterna för den tiden man står utöver de tre gratistimmarna.

Tekniskt strul

Vad som är orsaken till felet är ännu lite oklart.
– Det har skett något i tekniken. Efter kameran har tagit bilden har det blivit något fel på filöverföringen, säger Fredrik Westergård.

– Tiden på fakturan stämmer överens med tiderna när jag kommer dit. Men inte när jag lämnar, säger Jörgen Block.

Slipper betala

Jörgen Block som själv ringde till APCOA Parking fick sin ena faktura riven. Den var på 2000 kronor. Nu återstår fyra fakturor som uppgår till 1000 kronor.
– Jag har en vecka på mig att betala dessa men jag hoppas de stryks innan det för jag har aldrig stått längre än tio minuter som max, säger han.

Parkeringsföretaget säger att de har skickat ut krediteringar till berörda kunder.
– Vi vill såklart inte att våra kunder ska betala för det här. Vi har kontaktat de vi såg var drabbade i systemet, säger Fredrik Westergård och tillägger,
– Om någon har drabbats av felaktigheter och inte har fått en rättelse så får de gärna kontakta oss så löser vi det.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.