Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Jätteprojektet vid Masthuggskajen redo för byggstart

Systerprojekten vid Skeppsbron och Frihamnen har kört fast och blivit kraftigt försenade. Men jätteprojektet vid Masthuggskajen, som ska ge 1 300 bostäder, 6 000 arbetsplatser och en konstgjord halvö, är redo för byggstart.
– Jag skulle säga att det är ganska stor sannolikhet att vi håller tidplanen, säger Lena Andersson, vd Älvstranden Utveckling.

Det brukar kallas Nordens största stadsutvecklingsprojekt – utbyggnaden av Älvstaden, som ska ge 25 000 bostäder i centrala Göteborg fram till 2035. Men projektet har kantats av motgångar i samband med att planerna för Skeppsbron och Frihamnen bromsats och blivit försenade.

Men planen för Masthuggskajen, som ska ge 1 300 bostäder och 6 000 arbetsplatser, flyter på som planerat. På torsdagen samlades företrädare från Göteborgs stad och de fem byggherrarna vid kajen för en symbolisk byggstart för den nya stadsdelen.

LÄS MER: Grönt ljus för Masthuggskajens jätteplaner

Tanken är att byggena kommer att färdigställas etappvis mellan 2021 och 2028. Lena Andersson, vd för Älvstranden utveckling, är optimistisk till att tidsplanen kommer att hållas.

– Vi har byggherrar som oerhört engagerade, de driver på tempot här och har gjort det under hela arbetet. Det talar ju för att vi har en tidsplan som håller, säger hon.

Michael Ekberg, regionchef för Riksbyggen som har största andelen mark i området och ska bygga 500 bostäder, delar den bilden.

– Masthuggsområdet är ganska tydligt kalkylerat på intäktssidan, att den ska hänga med i tillräcklig volym för att täcka infrastrukturkostnaderna. Masthuggskajen är så genomarbetad att den borde hålla, säger han.

Konstgjord halvö ska byggas

En av de svåraste utmaningarna i planerna är den delen som innebär bygget av en konstgjord halvö som ska byggas ut i älven, på den högra sidan av Stenas Danmarksterminal.

– Rent tekniskt är det inte lätt. Det är en stor sak att bygga ut halvön så här, men vi har bra koll på det, säger Lena Andersson.

På halvön ska bland annat kontorsfastigheten Global Business Gate byggas, ett 24 våningar högt hus med 2 500 nya arbetsplatser. Här kommer även Riksbyggen och Stena Fastigheter att bygga bostäder.

– Halvön ska byggas ut, men så fort den är klar så drar vi igång. Säg att halvön är klar till 2022 eller 2023, sedan tar det ungefär ett och ett halvt år att bygga, säger Agneta Kores, vd Stena Fastigheter Göteborg.

Nya jättehotellet startas först

Den faktiska byggstarten sker först om en månad. En bygglovsansökan ska också godkännas, men innan semesterperioden ska Balder ha dragit igång sitt bygge av Hotell Draken, som är 33 våningar högt och beräknas vara klar 2022.

– Det är ett samarbete mellan oss på Balder, Folkets Hus, Nordic Choice Hotels. Tanken är att det blir ett höghus på Folkets Hus bakgård. Sedan bygger vi om bottenvåningen på Folkets Hus så att det öppnar sig bar, lobby, reception och bistro ut mot Järntorget och ut mot entrén vid Draken. Vår dröm är att det ska upplevas som ett vardagsrum, säger Joakim Gralén, projektutvecklare på Balder.

LÄS MER: Stordalen bygger storhotell vid bio Draken

Efter sommaren drar även NCC igång sitt bygge på Masthamnsgatan, bakom Arbetsförmedlingens lokaler. Här ska byggas tre kontorshus i olika utformning, med sammantaget 3 000 kontorsplatser. Även här är det inflyttning i början 2022.

Jätteprojektet vid Masthuggskajen kommer att pågå under de kommande tio åren. Det handlar om ett område mellan Järntorget, Långgatorna och Göta älv, som dagligen har stora trafikflöden med biltrafiken på Oscarsleden och kollektivtrafiken som passerar Järntorget.

Trafikkontoret räknar inte med att bygget ska ha någon inverkan på trafiken under de inledande åren, men kommer i senare fas få en större trafikpåverkan. Samtidigt pågår arbetet med en genomförandestudie på Trafikkontoret som dels ska se över hur frågan ska hanteras under byggnadstiden.

– Både från stadens och Trafikverkets sida ser vi till att kollektivtrafiken får bra framkomlighet och försöker bygga ut åtgärder så tidigt vi kan. Men det är några år bort just nu, säger Daniel Sjölund, projektledare för genomförandestudien.

Fakta: Masthuggskajen

På området mellan Järntorget, Långgatorna och Göta älv ska 1 300 bostäder samsas med 6 000 arbetsplatser samt restauranger, förskolor, kulturverksamheter och hotell. Bakom planerna står Göteborgs stad och Älvstranden Utveckling tillsammans med ett konsortium av byggherrar: Elof Hansson Fastigheter, Folkets Hus Göteborg, Hotell Draken, NCC, Riksbyggen, Stena Fastigheter Göteborg och Älvstranden Utveckling.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.