Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

1/4

Iskalla lägenheter i Hjällbo efter reparation av fjärrvärmenätet

Efter en åtgärd i fjärrvärmenätet som påbörjades av Göteborg energi på torsdag morgon är hyresgäster på flera gator i Hjällbo fortfarande utan värme sent på söndag eftermiddag.
– Jag fryser, har dubbla täcken när jag sover och saknar information från hyresvärden Poseidon, säger Abdi Abdullahi, boende på Hjällbo lillgata.

Torsdag morgon påbörjade Göteborg energi ett planerat fjärrvärmearbete i Hjällbo där fjärrvärmen i hela området stängdes ner från klockan åtta på morgonen. Klockan 13.45 på fredagen registrerades det som avklarat och hyresgästerna skulle ha fått tillbaka värmen klockan 18 samma dag.

Hos en del av dem har dock elementen förblivit iskalla sen dess. Abdi Abdullahi som bor på Hjällbo lillgata i en av Poseidons lägenheter är en av dem som fryser. Han har varmt vatten men ingen värme sen i torsdags och är väldigt påverkad av kylan i lägenheten.

– Jag går med jacka inomhus och måste sova med varma kläder och dubbla täcken, säger han och och är frustrerad över att det inte går att få någon bra information.

För Abdis grannar ser det lite olika ut, en del har varma element, andra inte.

Skyller på varandra

Abdi har varit i kontakt med både Poseidon och Göteborg energi som båda har svarat honom att ansvaret ligger hos den andra parten.

När GP ringer Poseidons journummer som går till Fastighetsjouren svarar Mohammed och berättar att det är ett antal hyresgäster som ringt, både från Hjällbo lillgata och angränsande gator.

– Vi har haft tekniker ute som felsökt ända sedan vi fick veta att det fanns ett problem, säger han, men kan tyvärr inte ge besked om varken vad felet kan bestå i eller när det kan vara löst.

Jag förstår ju att det här är jättejobbigt för hyresgästerna

Linda Thorsson är kommunikationschef på Poseidon och när GP får tag i henne på söndagskvällen berättar hon att hon alldeles nyss fått information om problemet.

– Jag förstår ju att det här är jättejobbigt för hyresgästerna, säger hon och berättar att Poseidon inledningsvis var tveksamma till att åtgärden från Göteborg energi skulle göras så nära inpå helgen.

Enligt Linda Thorsson brukar dock den här typen av planerade jobb fungera bra och de problem som nu har inträffat borde inte ha kunnat uppstå.

– Sen kan det ju ta lite tid innan systemet kommer igång och elementen fått upp värmen i lägenheten igen, säger hon, men står precis som alla andra svarslös inför varför det bara funkar hos vissa.

Jobbar tillsammans med felsökning

Felsökningen kommer nu att fortsätta tillsammans med Göteborg energi för att så fort som möjligt hitta en lösning, något som bekräftas av Lars Hedendal på Göteborg energis pressjour.

– Vi har driftpersonal ute på fältet som är ute och felsöker. Jag har pratat med dem i kväll och de tycker det låter märkligt att vissa lägenheter har värme medan andra saknar det. Det skulle kunna tyda på ett fel i fastigheten, men de vill inte säga något säkert i nuläget.

Och Linda Thorsson lovar att gå ut med information till hyresgästerna om problemet kvarstår i morgon.

Abdi Abdullahi ser nu fram emot att förhoppningsvis snart få tillbaka värmen men beklagar samtidigt att det först är när man går till media som något händer.

– Så här är det tyvärr alltid med Poseidon. Vi som hyresgäster blir inte lyssnade på eller tagna på allvar. Jag har aldrig gått till media förut men den här gången kändes det inte som att jag hade något val, säger Abdi.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.