Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
85-åriga Irene blev utsatt för ett bedrägeriförsök på telefon. Nu varnar polisen. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Irene, 85, fick bedrägerisamtal – polisen varnar

Mannen presenterade sig som Tomas från betalningstjänsten Swishs säkerhetsavdelning.
I själva verket var han ute efter 85-åriga Irenes bankuppgifter för att svindla henne på tusentals kronor.
– Han var enormt vältalig och förtroendeingivande, säger Irenes dotter Beatrice.
Polisen har nu en uppmaning till de som drabbas av telefonbedrägerier.

Beatrice var hemma och fikade hos mamma Irene, 85, tidigare i veckan när telefonen ringde.

Mannen på andra sidan luren bekräftade Irenes identitet och förklarade att någon höll på att slutföra en Swish-överföring på 28 000 kronor till ett konto i Danmark.

– Han sa att om vi inte gjorde som han sa skulle pengarna dras, säger dottern Beatrice.

”Oerhört manipulativ”

Irene har problem med hörseln och räckte i stället luren till sin dotter.

– Då fick jag vänta kvar i luren medan mannen sade sig koppla över mig till sin säkerhetschef.

”Säkerhetschefen” presenterade sig som Tomas från Swish och började ställa frågor om Irenes konto. Även han påpekade att det hölls på att dras 28 000 kronor från Irenes konto, men att han ringde för att hjälpa till att stoppa den.

Mannen i luren var enligt Beatrice oerhört manipulativ.

– Han frågade vilken färg hennes bankkort hade. Om hon verkligen var säker på att hon hade kortet på sig. Och om hon handlat något på internet. Han gjorde allt för att försöka komma över hennes uppgifter, säger Beatrice.

LÄS MER: Fängelsestraff i bedrägerihärva mot äldre

Gav telefonnummer till Efterlyst

När Beatrice anade oråd och började ställa motfrågor blev mannen sur och snäsig.

– Jag undrade om jag kunde motringa honom på något nummer. Visst, sade han, och gav ut telefonnumret till Efterlyst (tv-program i TV3). Då sa jag att vi nog får ta det här i morgon i stället, eftersom jag började förstå att det var något som inte stämde. ”Visst”, svarade han då, ”men då kommer det dras 28 000 från hennes konto”. Och så slängde han på luren.

Bedrägeriförsök mot främst äldre personer är inget nytt fenomen.

Magnus Lindegren, chef för bedrägerisektionen i Göteborg, säger att det pågått i stort sett oavbrutet sedan 2017.

– Under 2018 och 2019 har vi satt in en nationell särskild händelse för att hantera den här typen av växande problematik. Vi upplever att vi har lite för stort inflöde av ärenden och målsägande finns ofta i vår region, säger Magnus Lindegren.

Lindegren konstaterar att det är svårt att nå fram till de verkliga hjärnorna bakom bedrägeriförsöken.

– Det är svårt att hitta dem, men tämligen enkelt att hitta de som eventuellt lyckas ta emot pengar. Elektroniska pengar är väldigt enkla att jobba med och vi har god kontakt med bankerna, säger Magnus Lindegren.

LÄS MER: Så skyddar du dig som konsument mot bluffmakare

LÄS MER: Hundraåring lurades på flera tusen kronor

LÄS MER: Misstanken: Flickorna lurade till sig 400 000 kronor

Polisens uppmaning: lägg på luren

Bedragarna lyckades inte med sitt försök att lura av 85-åriga Irene pengar den här gången.

Men händelsen har tagit henne hårt, enligt dottern Beatrice, som nu även polisanmält händelsen.

– Hon har haft svårt att sova på nätterna. De här personerna är oerhört slipade, vältaliga och förtroendeingivande. Jag förstår verkligen att man lätt kan bli lurad.

Magnus Lindegren säger att det bara finns en sak att göra när man får ett sådant samtal.

– Lägg på luren. Du ska aldrig lämna ifrån dig uppgifter eller på något vis logga in någonstans när det inte är på ditt eget initiativ, det vill säga så länge du själv inte ringt exempelvis banken i något ärende. Men aldrig om du själv blir uppringd från ingenstans från någon som säger sig företräda exempelvis din bank.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.