Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ingen vanvård enligt Högsbotorpshemmet

Högsbotorpshemmet tillbakavisar kritiken. Ingenting har noterats om vanvård eller uttorkning. De rutiner som finns är tillräckliga, menar cheferna.

Wei Qing Zhou är enhetschef på kommunalt drivna Högsbotorpshemmet, där 99-åriga Anna-Lisa Gustavsson bor sedan 2011. Enligt Wei Qing Zhou är det svårt att byta inkontinensskydd på en vårdtagare som inte vill. Exakt hur länge Anna-Lisa blev liggande i samma inkontinensskydd är oklart, här går uppgifterna isär.

– Om en boende tackar nej till hjälpen så försöker vi alltid motivera dem. Men vi kan aldrig tvinga någon, säger Wei Qing Zhou.

Vad händer om någon vägrar exempelvis att dricka?

– Vi fortsätter, kommer tillbaka, och försöker motivera dem. Om det efter upprepade gånger inte går kontaktar vi en sjuksköterska.

Först efter det att Anna-Lisa Gustavsson hittades av sina anhöriga okontaktbar sattes en vätskelista in.

– Det var otroligt varmt när detta hände. Då förstår jag att man blir törstig, säger Wei Qing Zhou.

Men det är väl skillnad på att vara törstig och att vara uttorkad?

– Uttorkad, det är de anhörigas upplevelse.

Att Anna-Lisa Gustavsson inte får i sig tillräckligt med mat och dryck tillbakavisas av Wei Qing Zhou, som menar att de rutiner som finns är tillräckliga.

– Vi antecknar det som är avvikande. Om någon inte äter eller dricker åtgärdar vi det.

Hur ser det ut med er bemanning?

– Vi är fullt bemannade, till och med lite mer. Det är inte så att vi inte hinner med, säger Wei Qing Zhou.

Wei Qing Zhou tycker inte att de anhöriga har anledning att oroa sig.

– Jag förstår att anhöriga kan känna sig oroliga ibland, men vi jobbar professionellt och gör vårt bästa för att våra hyresgäster och anhöriga ska vara nöjda, säger Wei Qing Zhou.

Enligt Christine Högberg, områdeschef för äldreboende i Askim-Frölunda-Högsbo, finns det inga avvikelser noterade kring det de anhöriga uppfattade som vanvård och uttorkning.

– Sjuksköterska kontaktades och läkare gjorde ett hembesök utan anmärkning. Det finns ingenting dokumenterat om att hon skulle ha varit uttorkad. Vätskelista sattes in för att se till att hon får i sig det hon ska.

Annalisas anhöriga har efterfrågat en sådan ett år. Är det svårt att sätta in en vätskelista?

– Det är absolut ingen svår sak att sätta in en vätskelista, om behovet finns att kontrollera det. Jag kan inte svara på varför det inte gjorts tidigare. Antingen har en sjuksköterska bedömt att det inte har varit nödvändigt eller också har det brustit någonstans i kommunikationen.

Annalisas anhöriga upplever att de måste bli förbannade för att åtgärder ska vidtas.

– Jag kan inget annat än beklaga anhörigas upplevelse av det, men jag har tyvärr inte bakgrunden att kolla på. Jag kan inte svara på varför man inte gjort detta tidigare, säger Christine Högberg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.