Marklandsgatan är en viktig knutpunkt för trafiken till och från västra Göteborg.
Marklandsgatan är en viktig knutpunkt för trafiken till och från västra Göteborg. Bild: Bengt Christian

Inga stora planer på utökad kollektivtrafik just nu

På lång sikt väntar stora förändringar. Men för att möta det behov som uppstår i och med Bostad 2021 räcker det med mindre justeringar av kollektivtrafiken i Frölundaområdet, bedömer Västtrafik.

ANNONS
|

Fram till 2035 kommer Frölunda-Högsbo-Tynnered-Grimmered ha omkring 40 000 fler invånare än i dag, något som kommer att ställa helt andra krav på kollektivtrafiken.

Och redan inom de kommande två åren kommer befolkningen att öka en del i och med att 5 000 nya bostäder ska stå klara.

Magnus Lorentzon, samhällsutvecklare på Västtrafik, säger att det inte finns några aktiva planer på att förändra trafiken för att klara av den inflyttning som väntar de närmaste två åren. Däremot har man en beredskap, om det är så att det skulle visa sig att trafiken behöver förstärkas.

LÄS MER:Så ska trafiken säkras när Frölundaområdet växer

Bättre vagnar höjer kapaciteten

– En del av det som byggs ligger bra till längs spårvägen och där har vi köpt in nya vagnar som är på väg ut. De kommer förhoppningsvis ge lite bättre kapacitet och kvalitet, säger han.

ANNONS

Inom ramen för Bostad 2021 finns också ett projekt på Högsbo industriområde, som fullt utbyggt omfattar 1 900 bostäder. Men som GP berättade i förra veckan har planerna försenats på grund av oro inför lukt från Pågens bageri.

LÄS MER:Lukten av nybakat kan stoppa byggplaner

Hur det än blir har Västtrafik beredskap, enligt Magnus Lorentzon.

– Redan i dag har vi sex turer i timmen som går genom området under högtrafik. Blir det så mycket mer resenärer att det krävs, så sätter vi ut mer trafik.

Ny upphandling medför nyheter

Skulle behovet uppstå är man också beredda att återuppta trafiken till närliggande Marconimotet, där hållplatsen drogs in för några år sedan på grund av vikande underlag.

Hur ser ni på kapaciteten – i dagsläget är Expressbussarna som går den här sträckningen ofta väldigt fulla i rusningstrafik?

– Det stämmer, men vi kör också mycket förstärkning på Rosa Express.

Nyligen avslutades en upphandling av trafiken i Göteborg väster, Mölndal och Partille, från december 2020 och framåt. Magnus Lorentzon säger att den kommer att medföra vissa förändringar, men exakt vilka är för tidigt att gå in på.

– Det vi upphandlat är grundidén för trafiken de närmaste tio åren. Sedan måste trafiken förstås utvecklas under den perioden.

Hur är det med Marklandsgatan, där det är väldigt trångt i dag, finns det planer på att bygga ut?

ANNONS

– Det finns vissa idéer om hur det ska se ut på längre sikt, men vi har ingen plan för det i dagsläget.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS