I oktober 2010 infördes förbud mot trafik med dubbdäck på Friggagatan och Odinsgatan.
I oktober 2010 infördes förbud mot trafik med dubbdäck på Friggagatan och Odinsgatan.

Inga fler förbud mot dubbdäck i Göteborg

ANNONS
|

Oktober 2010 infördes förbud mot dubbdäck på Friggagatan och Odinsgatan i centrala Göteborg.

Förbudet sågs som steg ett och förväntades följas av flera.

Sedan dess har dock skatt på dubbdäck bedömts som ett effektivare och smidigare sätt att förbättra luftens kvalitet. Men möjligheten finns inte i dag och i juni 2014 beslutade Göteborgs trafiknämnd att avvakta en statlig utredning om saken.

Remissbehandlingen pågår fortfarande och det finns, enligt trafikkontoret, ingen tidplan för när beslutet kan komma.

På fredag förmiddag behandlas frågan om dubbdäckens vara eller inte vara i centrala Göteborg igen.

I ett tjänsteutlåtande till trafiknämnden föreslår bland andra trafikdirektör Stefan Eglinger att staden i dagsläget inte inför ytterligare förbud mot dubbdäck.

ANNONS

Förslaget motiveras med att utsläppen från lokala källor i Göteborg minskar. Trängselskattens införande, minskad användning av dubbdäck och dammbindande salt på belastade vägar anges som trolig orsak.

- Vi ska inte utvidga dubbdäcksförbudet till ytterligare gator. Men det kan uppstå ett behov senare, skriver trafikdirektören.

- Med förslaget till beslut klarar vi lagens krav och eventuellt även det miljökvalitetsmål staden satt upp, fortsätter han.

I Stockholm råder också sedan flera år förbud mot dubbdäck på Hornsgatan. Från och med årsskiftet utvidgas förbudet till att även gälla Flemminggatan och del av Kungsgatan, uppger trafikkontoret.

ANNONS