Informationskaos hos Västtrafik

Det har tagit Sari Bergström nära två timmar att ta sig från Mölndal till Göteborgs central. Väl där börjar människor runt henne plötsligt att rusa – men när de springer dit de hänvisas visar det sig inte finnas något tåg där.
– Man tittar i appen, men inget stämmer ju, säger den frustrerade resenären.

ANNONS
|

Snöovädret över Västsverige har på flera håll orsakat enorma trafikstörningar. Under torsdagsmorgonen har samtal och mejl rasat in till GP från uppgivna resenärer.

Att det kraftiga snöovädret skulle leda till förseningar i kollektivtrafik var väntat. Resenärernas frustration handlar istället till stor del om den bristfälliga informationen.

LÄS MER:Nytt snöområde drar in över Göteborg

När GP vandrar bort den korta sträckan från redaktionen på Polhemsplatsen till Göteborgs central dröjer det inte mer än någon minut innan kaoset visualiseras.

Längs spår 2 står Sari Bergström tillsammans med ett 30-tal andra resenärer och väntar på tåget mot Alingsås som inte har dykt upp som utlovat.

Sari berättar att hon började sin resa mot Partille tidigt på morgonen. Efter att hennes buss först inte kom, trots att Västtrafiks mobilapplikation visade att den skulle avgå som vanligt, bestämde hon sig för att promenera till spårvagnen.

ANNONS

Mer hinner hon inte berätta innan ett anrop basunerar ut att det försenade tåget hon står och väntar på har bytt spår.

– Jag måste rusa, säger Sari och springer i kapp en annan resenär som verkar ha hört vilket spår de har hänvisats till.

Sari Bergström är en av många resenärer som under torsdagsmorgonen blev  försenad till jobbet på grund av Västtrafiks informationsmiss.
Sari Bergström är en av många resenärer som under torsdagsmorgonen blev försenad till jobbet på grund av Västtrafiks informationsmiss. Bild: Anders Abrahamsson

Även informatörerna ger fel information

Väl borta vid spår 12 har resenärerna omringat en kvinna som arbetar på tåget de tror att de ska få åka med.

– Jag har ingen aning, säger kvinnan och slår ut med händerna för att tydligt visa att hon är fel person att ställa några frågor till.

Sari Bergström ger upp och springer istället iväg för att leta upp en buss.

Kvar på perrongen står Sara Sacklén som ska till jobbet i Lerum. Hon tittar ner i sin app och försöker förstå vad det är som händer. Västtrafiks To Go-app hjälper inte.

– Hmm, här står det att tåget har bytt till en tid som redan har varit, säger hon.

Frisören Markus Asuncion som ska till Alingsås försöker istället för att titta i sin mobiltelefon vända sig till en informatör.

– Det är jättekonstigt, det står i appen att tågen ska gå, men i sista stund ändras tiden och spåret och sedan verkar det inte finnas någon chaufför, säger han.

ANNONS
När Sara Sacklén tittar i sin app  blir hon inte speciellt mycket klokare över när hennes tåg ska avgå.
När Sara Sacklén tittar i sin app blir hon inte speciellt mycket klokare över när hennes tåg ska avgå. Bild: Anders Abrahamsson

Västtrafik: ”Har förståelse för frustrationen”

Informatören försöker bli klokare genom att använda appen som säger att det försenade tåget redan har avgått. Till Markus säger hon att tåget ska gå från spår 12 dit resenärerna alltså har blivit hänvisade. Men något tåg mot Alingsås finns inte där.

– Nu är klockan 09.15. Jag skulle har börjat 9.30. Jag flyttade en kund till 10.00 men nu lär jag inte hinna det heller. Jag får väl ta en taxi och så får Västtrafik betala, säger frisören Markus Asuncion.

Enligt Västtrafik beror kaoset på att ”något inte fungerar som det ska” med -appen ”To Go”.

– Jag har fått till mig under morgonen att det har varit en del problem att få ut information i appen. De håller på att jobba med att ta reda på vad det kan bero på, säger Västtrafiks kommunikatör Henrik Kjellberg.

På Västtrafiks hemsida menar han däremot att det hela tiden ska uppdateras med mer korrekt information.

– Det är klart att det är beklagligt att det inte funkar som det ska i sådana här lägen. Det är ju viktigt att de som ska ut och resa får rätt information. Vi har förståelse för frustrationen och får försöka ta reda på vad det här beror på, säger Henrik Kjellberg.

ANNONS
Frisören Markus Asuncion övervägde på grund av kaoset att ta en taxi till jobbet och försöka få Västtrafik att betala för den.
Frisören Markus Asuncion övervägde på grund av kaoset att ta en taxi till jobbet och försöka få Västtrafik att betala för den. Bild: Anders Abrahamsson

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS