Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
I år har Boplats Göteborg budgeterat för att lägga 1,2 miljoner kronor på PR och reklam. Bild: Patrick Sörquist

Ilskan mot Boplats bioreklam: "Helt onödig"

Trots långa köer och brist på hyresrätter gör Boplats Göteborg regelbundet reklam för sina tjänster. Det sticker i ögonen på många bostadssökande, inte minst sedan avgiften för att vara registrerad hos Boplats fördubblades.

"Jag hade ett krav när jag sökte, att jag ville ha badkar. När jag såg badkaret så... Ja tack! Det här vill jag ha."

Citatet kommer från en reklamfilm för det kommunala bolaget Boplats Göteborg som just nu går på stadens biografer. Reklamen fick biobesökaren Roman Melnik att reagera.

– Hon hade som krav? Tusentals människor skulle bli glada om de över huvud taget kunde få en lägenhet. Det är ett uttalande i stil med "låt dem äta bakelser", säger han.

I reklamen som går på bio berättar en tjej om hur hon fick sin lägenhet via Boplats Göteborg. Bild: Boplats Göteborg/Youtube

Roman söker själv nytt boende eftersom hans hyresetta nyligen blev renoverad med kraftigt höjd hyra som följd. Därmed är han en av de 239 756 personer som var registrerade som bostadssökande när Boplats Göteborg sammanställde sina siffror vid årsskiftet. Det motsvarar ungefär en tredjedel av tätorten Göteborgs befolkning.

Måste få in sökande

Under samma period hade Boplats 7 255 lägenheter att förmedla och den som fick lägenhet hade väntat i snitt 1 968 dagar, det vill säga över fem år.

– Därför blev jag upprörd. Det är ju helt onödigt att producera reklam för en tjänst som det råder extremt underskott på, säger Roman Melnik.

LÄS MER: Risk att kötiderna blir ännu längre på Boplats

Enligt Boplats Göteborgs kommunikatör Mats Ekblad behöver de påminna göteborgarna om sin existens nu när flera privata värdar – och deras pengar – lämnat sajten.

– Det är ett sätt att säkerställa att förmedlingen kan vara kvar. Vi måste få in bostadssökande eftersom de finansierar vår verksamhet.

LÄS MER: De köande får ta smällen när Boplats kostnader ökar

Man vill också informera om det som fick de privata värdarna att lämna: Boplats är numera en renodlad bostadsförmedling, vilket innebär att enbart kötid avgör vem som får ett visst kontrakt.

Reklam för 1,2 miljoner kronor

Dessutom är det viktigt att man registrerar sig tidigt, påpekar Mats Ekblad.

– Vi träffar många som tänker "jag löser det när det är dags, jag är bara 17". Vi vill uppmärksamma dem på att det är viktigt att tänka på nu, inte när behovet uppstår.

Vet inte alla det?

– Många vet nog, men inte alla. Särskilt unga som kanske inte hänger med så mycket i gammelmedia. Vi vill nå ut till alla.

LÄS MER: Boplats förändrar sitt kösystem

Många uppfattar till exempel bioreklamen som slöseri. Vad säger ni till dem?

– Vi måste berätta att vi finns så att förmedlingen kan fortsätta. Vilket sätt det görs på får vi utvärdera. Men vi kommer alltid använda en del av våra pengar för att uppmärksamma hur viktigt det är att vara med, säger Mats Ekblad.

Totalt har Boplats Göteborg budgeterat för reklam- och PR-kostnader på 1,2 miljoner kronor i år. Utöver reklamfilmer annonserar de på sociala medier och på stadens informationstavlor, till självkostnadspris. Boplats deltar även på mässor, bland annat för att få in fler hyresvärdar till sin sajt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.