Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Tord du Hane med sin skrivbordsskiva som först inte fanns i varuhusets lager, ändå tog butiken betalt för det. Bild: Privat

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ikea tog betalt för skrivbord de inte hade

Tord du Hane betalade nästan 2 000 kronor för ett skrivbord hos Ikea Kållered – men något skrivbord fanns inte kvar i lager. Nu får han vänta flera dagar innan han får pengarna tillbaka.
– Jag tänkte att det är inte möjligt, det borde inte kunna hända, säger han.

Det var tidigare i veckan som Tord du Hane i Åsa besökte Ikea i Kållered. Han skulle köpa ett nytt skrivbord till sitt nyrenoverade hemmakontor och enligt varuhusets hemsida skulle det finnas tre exemplar av kontorsmöbeln som Tord tänkte köpa.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

På plats hämtade han skrivbordsbenen i ta själv-lagret, bordsskivan däremot skulle lämnas ut i varuutlämningen efter betalningen. Tord betalade närmare 2 000 kronor och gick sedan för att hämta resten av möbeln.

Fick åka hem utan skrivbord

I varuutlämningen visade det sig dock att det inte fanns någon skrivbordsskiva. När han fått reda på att varan inte fanns ville han göra ett återköp. Men fick då reda på att det kan ta upp till tre dagar att få tillbaka pengarna från banken. Tord fick åka hem utan skrivbord – och utan pengar.

– Jag bara betalade, pang och så hade de mina pengar, men jag fick åka hem utan skrivbord. Jag tycker det är horribelt att det kan gå till såhär, säger han.

Han menar att man inte kan ta för givet att alla har pengar nog att åka någon annanstans och därmed betala dubbelt så mycket i väntan på att få pengarna tillbaka.

Dagen därpå åkte Tord du Hane ändå tillbaka till Kållered – då fanns nämligen skivan till skrivbordet i lager igen.

– Då fick jag betala ytterligare med pengar innan jag fått tillbaka det andra köpet från banken, säger han.

Chefen: "Ibland så blir det fel"

Varuhuschefen på Ikea Kållered, Anna Bryngelsson, beklagar händelsen.

– Det är jättetråkigt. Vi vill såklart ha en trevlig kundupplevelse. Vi har ibland felsaldo och jobbar hårt med det hela tiden. Det är tråkigt att han råkat ut för det, säger hon.

Hon berättar att alla möbeljättens butiker har samma lagersystem.

– Man har samma system på alla varuhus och rutiner kring att säkra att varan finns och att man faktiskt ska kunna möta kunden på bästa sätt. Men ibland så blir det fel, säger Anna Bryngelsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.