Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

I helgen sänks hastigheten för Göteborgs elsparkcyklar

Natten mellan fredag och lördag sänks topphastighet för Göteborgs elsparkcyklar med 25 procent. Begränsningen gäller helgnätter och är ett sätt att försöka bryta olyckstrenden.
Modellen förkastas av ett av uthyrningsföretagen, som provat tidigare.
– Det var ingen större skillnad, säger David Mothander på Bolt.

Efter klockan 22.00 på fredagen går det inte att köra snabbare än 15 kilometer i timmen på hyrföretagens elsparkcyklar i Göteborg. Beslutet kommer gälla under helgnätter och är en av flera åtgärder som staden tar till för att få ner antalet olyckor och personskador.

Den strypta hastigheten gäller både natten till lördag och natten till söndag. Det hjälper alltså inte att gasa förrän 05.00 på lördags- respektive söndagsmorgonen, då begränsningen släpper och topphastigheten återgår till 20 kilometer i timmen.

– Det kommer gälla tills vidare, säger Shahriar Gorjifar, projektledare för mobilitetstjänster på Trafikkontoret, som handlägger ärendet.

Tillsammans med elsparkcykelföretagen i Göteborg ska Trafikkontoret använda en plattform, som kopplas till varje bolags digitala system.

– Det finns ingen möjlighet för föraren att köra fortare under helgnätterna, det styrs digitalt, säger Shahriar Gorjifar.

Stänger av sina elsparkcyklar istället

Företaget Voi införde samma hastighetsbegränsning redan i början av augusti, men mellan torsdag och söndag, från midnatt till 05.00. De tiderna kommer justeras till intervallen för Göteborgs nya beslut.

– Det är en av flera åtgärder för att förbättra vår service. Det är ju 25 procent minskad hastighet och vi vet att höga hastigheter driver olyckor, säger Vois Sverigechef Eric André.

Ytterligare ett elsparkcykelföretag som tror på åtgärden är Bird. De inför begränsningen i Göteborg, men minskar även hastigheten i resten av landet.

– Vi har infört samma hastighetsbegränsning på våra fordon mellan midnatt och 05.00 på helgnätter i hela Sverige, säger Jonas Lefebure, senior policyrådgivare på Bird.

Bolt: Sänkt hastighet ger inte effekt på olyckor

Företaget Bolt tror däremot inte på modellen. Förra året provade företaget att sänka hastigheten på sina elsparkcyklar under helgnätterna i Oslo, men utan att få önskad effekt.

– Det var ingen större skillnad på antalet olyckor under experimentet, säger David Mothander, som är ansvarig för samhällskontakter hos Bolt.

När Göteborg nu kräver att elsparkcykelföretagen ska strypa fordonen tar företaget en annan väg för att nå samma mål.

– Vi väljer att stänga av tjänsten under de timmarna istället, för att visa ansvar, säger David Mothander.

LÄS MER: Voi inför böter för felparkering i hela Sverige

Trafikforskaren: ”Hastighet spelar stor roll”

Hastighet har en stor betydelse för olycksrisken inom alla trafikantgrupper, menar Maria Rizzi, som är forskare inom trafiksäkerhet och trafiksystem.

Samtidigt konstaterar hon att det saknas studier om hastighet och krockvåld för singelolyckor med både cykel och elsparkcykel. Vad hastighetsminskningen i Göteborg har för påverkan på trafiksäkerheten återstår att se.

– Det är fortfarande nytt och därför är det inte möjligt att uttala sig om vilken effekt man skulle se. Men hastigheten spelar stor roll oavsett, säger Maria Rizzi.

Det håller fler experter med om. Aliaksei Laureshyn, universitetslektor och docent i trafiksäkerhet på Lunds tekniska högskola, anser att hastigheten i trafiken avgör både risken för en olycka och vilka personskador de kan leda till.

När hastigheten ökar växer också stoppsträckan, vilket till exempel innebär att ett trafikhinder måste upptäckas snabbare.

– Vi kan rädda ganska många liv om alla ”bara” respekterade hastighetsskyltarna, säger Aliaksei Laureshyn.

LÄS MER: Antalet olyckor med elsparkcyklar ökar drastiskt

LÄS MER: Förbjud inte elsparkcyklarna

LÄS MER: Polisen tar krafttag mot berusade förare på elsparkcyklar

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.