Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

"Hur generös ska kommunen vara?"

Göteborgs kommun är en evenemangsmaskin.

Det som kallas evenemangsstaden sätter sin prägel på Göteborg. Mycket resurser och prestige satsas på att leva upp till detta varumärke.

Men hur generös ska kommunen vara för att få hit arrangemang som anses viktiga för staden? Den privata arrangör som får ett samarbete med Göteborg brukar inte ha något att klaga på. Tvärtom, det är generösa villkor.

Som i fallet Way out West. Göteborg ställer inte bara upp med en park. Arrangören Luger får en samarbetspartner med en kompetent organisation när det gäller evenemang, marknadsföring, infrastruktur och bra sponsorer. De får hjälp med att bygga ut sitt koncept, knyta rätt kontakter och dessutom ett mycket fördelaktigt hyresavtal.

Göteborg och kompani tar inte betalt för dessa tjänster. Och chefen för Slottsskogen har inte någon kunskap om rockkonserter, vilket antagligen inte heller var något krav vid hans anställning, men då borde han skaffa sig den.

Det är inte mycket Per Åberg fått ut för flera veckors ockupation och reparation av sin park. Hyran har höjts med 400 kronor, under tiden har Luger höjt biljettpriset med 200 kronor vilket ger över sex miljoner extra.

Evenemangsstaden är ett begrepp som politikerna prioriterar och det sitter djupt inom organisationen. I förvaltningar och bolag säger man "det är bra för evenemangsstaden" och vill hjälpa till.

Göteborg & Co ägs till hälften av näringslivet - Stena, hotellen, restaurangerna bland annat - och till hälften av kommunen.

Bolaget har inget vinstkrav. Det ska vara en "ledande samverkansplattform för destinationsutveckling", som det heter. Allmänt luddiga formuleringar som ger ganska fria händer.

Ett annat evenemang som är en god affär för arrangören är biltävlingen STCC i frihamnen. Det kommunala Älvstranden Utveckling AB hyr ut banan för ett mindre belopp.

Förutom att Göteborg & Co bekostar skyltar, banderoller, flaggor och reklamfilm får arrangören 300 000 kronor för varje tävling. Det är betalning bland annat för biljettrabatter, banreklam, tre stycken flaggplatser, länk på arrangörens hemsida (som jag för övrigt inte kan hitta) - och tio fribiljetter.

De tio fribiljetterna som Renova fick av Way out West fick Marina Johansson (S) att gå i taket. Vad säger Göteborg & Co:s ordförande, Anneli Hulthén (S), om sitt bolags fribiljetter?

Jag har inte varit på Way out West men tycker ändå att det är ett bra evenemang. Ett av många.

Men att vara en evenemangsstad betyder inte att man ska strunta i att ta betalt. Way out West betyder mycket för Göteborg. Men det betyder mer för Luger.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.