Hoten har ökat men inte våldet

Hoten mot förarna i kollektivtrafiken har ökat på senare år. Däremot har det fysiska våldet snarare minskat, enligt Västtrafik.

ANNONS
|

- Klimatet har blivit hårdare därute, det hör vi ofta från förare. Så vad gäller hot ser vi en ökning, säger Anders Larsson som är trygghets- och säkerhetsansvarig på Västtrafik.

- Däremot ser vi snarare en minskning av våldet, säger han.

Hur kan det komma sig?

- Det beror på en rad olika saker. Vi har fått kameror på bussar och spårvagnar. Förarna agerar nog lite annorlunda för att de har fått mer utbildning i konflikthantering och trafikföretagen har numera rutiner som säger att förarna inte ska gå bak i bussen, stanna på förarplatsen, inte agera ensamma och liknande. Och så rutinen att alltid polisanmäla, svarar Anders Larsson på Västtrafik.

ANNONS

Läs också:Sparkad av passagerare

Bussföraren besviken: Fallet läggs ned

Jan Asteberg är bussförare på Keolis och fackligt ombud för Kommunal Väst.

- Förr i tiden kunde jag säga till den som hade fötterna på sätet men det gör jag inte längre.

Han nämner liknande rutiner som Anders Larsson på Västtrafik.

- Väck inte folk, invänta trafikledare, använd högtalarna om det är rimligt men provocera inte, räknar Jan Asteberg upp.

Han påpekar dock att rutinerna som förarna ska följa kan vara lite motstridiga.

- För samtidigt som de av säkerhetsskäl helst inte ska lämna förarplatsen, så ska de i slutet av arbetspasset ändå gå igenom fordonet så att inga resenärer är kvar ombord eller värdesaker kvarglömda. Det har ju hänt att resenärer åkt med ända in i garaget.

Jan Asteberg tycker att bussföraren i artikeln här intill hade otur.

- Vi har ju kameror inne i bussarna men de når ju inte utanför och det vore nog svårt att få tillstånd att ha sådana kameror. Men sen hade ju föraren också oturen att det inte fanns vittnen som riktigt såg vad som verkligen hände, säger Jan Asteberg, fackligt ombud på Komunal Väst.

ANNONS

Västtrafiks trygghets- och säkerhetsansvarige Anders Larsson sitter varje vecka i möte med de olika trafikföretagen, polisen och Göteborgs tio stadsdelsförvaltningar.

- Den dominerande frågan på dom mötena är social oro, framförallt bland ungdomar. Och det varierar ju mellan stadsdelarna var problem med till exempel stenkastning och grön laser mot spårvagnar och bussar är störst, säger Anders Larsson.

- Men hot och våld mot förare kan förstås inträffa var som helst i stan.

Fakta: Så många är fallen

Så här många fall av våld mot och misshandel av förare har de olika trafikföretagen rapporterat in till Västtrafik de senaste fyra åren:

2013: 33 fall

2014: 36 fall

2015: 50 fall

2016: 23 fall (till ocn med september)

I kategorin Våld och misshandel ovan ingår inte det Västtrafik i stället kategoriserar som Sabotage. Det är stenkastning, beskjutning med laserljus, missbruk av nödöppnare, hinder på spår och gator med mera.

Siffrorna gäller hela Västra Götalands län samt Kungsbacka kommun som också ingår i Västtrafiks område.

Källa: Anders Larsson, Västtrafik

ANNONS