Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/4

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hojab vägrar riva p-böter - trots bevis

Kvitton visar att Annika Kristianssons bil inte kan ha stått felparkerad i Sisjön. Ändå vägrar Hojab parkeringsservice att skriva av p-böterna.

– Hur kan de påstå att jag stått parkerad på en plats i mer än tre timmar när jag kan bevisa att jag var ute och åkte? Pengarna bryr jag mig inte om, det är principen och ett bemötande från Hojabs kundtjänst som om de tror att jag hittar på, säger Annika Kristiansson.

GP:s artiklar om p-böter väcker starka känslor och många läsare har ringt och mejlat. Annika Kristensson har sitt enmanskontor i en fastighet i Sisjön väster om Göteborg. Utanför finns en stor parkering som övervakas av ett litet privat p-bolag. Parkering är, enligt skyltningen, tillåten i max tre timmar mellan 06-23 och kostnadsfri.

I slutet av juni skulle hon åka till sin arbetsgivare i Finland och dessförinnan köpa med sig en present. I vanliga fall parkerar hon gratis hela dagen i ett p-hus lite längre bort från kontoret. Men dagen före avresan parkerade hon alltså på tre-timmars-parkeringen. 
Vid tolvtiden satte hon sig i bilen och körde till Frölunda Torg. Parkeringen är gratis och hon saknar p-biljett men har kvitto på att hon köper en present i barnklädesaffär klockan 14.04.

Därefter körde hon in till centrala Göteborg och parkerade på en kommunal gata och köpte p-biljett via sms. Kvittot från Trafikkontoret visar att hon betalat avgift mellan 14.33 och 15.09, där även bilens registreringsnummer är angivet.

Hon körde tillbaka till jobbet och parkerade utanför sitt kontor på exakt samma p-plats som hon stått på tidigare på dagen. När hon ett par timmar senare lämnade jobbet satt en gul remsa med p-böter på vidrutan på 400 kronor. Hon ska då ha stått felparkerad mellan 9.28 och 15.38, något hon förgäves överklagat. 

Den senaste veckan har Annika Kristianssons bevis stärkts ytterligare. Utdrag från Transportstyrelsen bevisar att hennes fordon omöjligen kan ha stått olagligt parkerad under den aktuella tiden på den aktuella platsen.

Klockan 14.24 passerade hon en vägtull in mot stan på Dag Hammarskjöldsleden och 15.17 passerade hon samma vägtullstation på vägen ut. Bara tjugo minuter senare skrev p-vakten böterna.

– Jag hade kanske stått där i fem minuter när jag fick böterna, säger hon.

När Annika Kristiansson kontaktar GP är hon arg och förbannad, inte så mycket på p-vakten som på Hojab parkeringsservice, som i nu avfärdar hennes bevis. 

– Att p-vakten tror att jag stått på p-platsen hela dagen är en sak. Men när jag kan bevisa det orimliga i detta känns det orimligt att jag inte kan få rätt. Att Hojab hotar med inkasso om jag inte betalar är kränkande och gör mig så upprörd, säger hon.

Till saken hör att Annika Kristiansson bil är en leasingbil och avslaget på hennes överklagan skickades direkt till leasingbolaget utan att hennes kännedom - trots att hon uttryckligen bett om att det skulle skickas till henne personligen. Många leasingbolag har som policy att betala alla p-böter oavsett om bilen stått felparkerad eller inte och sedan kräva betalning av leasingkunden. Detta för att undvika merkostnader för extra avgifter och skydda sig själva och sina kunder mot betalningsanmärkning.

– När jag kom hem från semestern och inte hittade något brev från Hojab var jag helt säker på att saken var ur världen. Men jag ringde Hojab för säkerhets skull och fick då höra att mina chanser i domstol skulle vara väldigt små: det ser mörkt ut för dig, eftersom du redan betalt, och det indirekt räknas som ett erkännande.

Fredagen den 12 augusti berättade GP om Anette Karlsson som fick en p-bot då hon stod i kön till p-automaten för att betala biljett. Det p-bolag som lappade Anette Karlsson, Europark, och det som lappade Annika Kristiansson, PS Parksmart är systerföretag i koncernen APCOA Parking. 

Samtliga överklaganden av p-böter, utfärdade av koncernens p-vaktsbolag sköts av Hojab parkeringservice. Bakom Hojab står i sin tur Svea Inkasso AB.

Fredrik Westergård är kommunikationsansvarig för APCOA Parking och dess p-vaktsbolag. På hans uppmaning har nu Annika Kristiansson skickat sina bevis direkt till honom.

– Finns det starka bevis måste vi självklart ta hänsyn till det, säger han.

Hojab stöder sitt avslag på att ventilerna på däcken på Annika Kristianssons bil var placerade på samma ställen både på förmiddagen och eftermiddagen och därför kan bilen inte ha stått annat än still hela dagen.

Annika Kristiansson har förgäves bett om att få ta del av den första ventilkontrollen. Men det är p-bolaget, inte Hojabs parkeringsservice, som har sista ordet.
Nu avvaktar hon besked från Fredrik Westergård.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Läs också: "Olika regler gynnar p-bolagen

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.