Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Hisingsbrons tvärbalk får grönt ljus

Strulet med stålet till Hisingsbron verkar vara löst. Transportstyrelsen sätter sig inte på tvären om balken.
– Nu kör vi. Vi har fått tillstånd, säger Peo Halvarsson från Skanska-MTH.

Hisingsbrons 650 ton tunga tvärbalk skulle egentligen ha passerat genom Göta älvbron i dag på morgonen. Men torsdagens strul med tillstånd från Transportstyrelsen gjorde att entreprenören, Skanska-MTH, behövde kasta om planerna i sista stund.

LÄS MER: Hisingsbrons stål nekas tillstånd - måste byta kaj

Den ursprungliga tanken var att fartyget Meri, som transporterat tvärbalken från Spanien, skulle lägga till i Frihamnen. Där skulle fartyget förberedas och fyra multiwheelers tas ombord innan Meri passerade genom Göta älvbron. Men eftersom det saknades ett så kallat ISPS-tillstånd fick inte fartyget lägga till där. Reservplanen var då att flytta ut hela arbetet till en kaj i Skandiahamnen.

Fartyget Meri anlände under torsdagsmorgonen till Göteborg med en 650 ton tung tvärbalk till Hisingsbron Bild: Robin Aron
Fartyget Meri anlände under torsdagsmorgonen till Göteborg med en 650 ton tung tvärbalk till Hisingsbron Bild: Robin Aron

Komplicerat att flytta

Det visade sig vara ett ganska stort företag att genomföra på kort tid. Planen från Skanska-MTH var istället att återigen ansöka om tillstånd från Transportstyrelsen, enligt Peo Halvarsson, produktionschef på Skanska-MTH.

– Vi lämnade in en förnyad ansökan som vi skrev ihop i natt. Vi hade ett ombud utanför deras kontor i Malmö vid 08:00 när de öppnade på Transportstyrelsens kontor.

LÄS MER: Hisingsbrons 650 ton tunga tvärbalk på väg mot Göteborg

Vid lunchtid kom besked från Transportstyrelsen att Meri får ett ISPS-tillstånd. Det innebär att den ursprungliga planen med Frihamnen återigen är genomförbar.

– Det är det vi vill göra. Där har vi skalskyddet och all utrustning. Det är det bästa.

Planen är nu att den kritiska passagen genom Göta älvbron istället sker under lördagsmorgonen. Fartyget kommer bara ha ett par decimeters marginal på vardera sida där bron är som smalast.

– Vi seglar in imorgon och montage under söndagen. Vi kör så fort det blir ljust, runt åtta. Nu är vi pepp, säger Peo Halvarsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.