Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ann-Sofie Hermansson (S) vill att staden tar fram en handlingsplan för ett lokalt fossiloberoende transportsystem 2030. Bilden är tagen i samband med att Volvo visade världens första eldrivna lastbil i serieproduktion våren 2018. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Hermansson (S) vill gasa på för ett fossiloberoende

År 2030 ska alla transporter i Göteborg vara helt fossiloberoende. Det hoppas Socialdemokraterna, som nu vill att en handlingsplan för att vi ska nå dit tas fram.
– Vi är duktiga på elektrifiering och gör väldigt mycket, men kanske inte så samordnat som vi skulle behöva, säger kommunalrådet Ann-Sofie Hermansson (S).

Hon pekar på Västtrafiks elektrifierade busslinjer, en banbrytande testbädd och de satsningar som fordonstillverkarna gör och konstaterar att olika aktörer i Göteborg ligger i framkant. Ambitionen är att samla ihop det bättre, så att alla krafter drar åt samma håll och kan dra nytta av varandra.

Det är nu det händer

– Det är inte så länge sedan vi stod och pratade om elektrifieringen, lite visionärt. Nu har det kommit, på bred front. Då är ambitionen att lägga ett större fokus på det.

I ett yrkande till kommunstyrelsen yrkar Socialdemokraterna på att ta fram en handlingsplan för "ett fossiloberoende lokalt transportsystem till 2030".

Och med det menar ni att alla transporter, från kollektivtrafik till godstransporter och privatbilar ska vara fossiloberoende?

– Ja, det är så vi ser på det. Vi har en stund på oss till 2030 och med den teknikoptimism man ändå kan känna nu så är det inte omöjligt, säger Ann-Sofie Hermansson.

Vill samla alla för en plan

Som ett konkret första steg vill man att Business region Göteborg, BRG, tillsammans med trafikkontoret och i samarbete med andra relevanta aktörer tar fram en handlingsplan för hur vi ska nå målet. Som ett delmål vill man också se att Göteborgs stads fordonsflotta är fossilfri redan 2023.

Ann-Sofie Hermansson pekar på att staden har mycket av det som krävs för att komma någonvart i sin hand: Göteborg energi, allmännyttan och p-bolaget som kan spela en nyckelroll i arbetet med att få upp laddstolpar.

– Vi är väl skickade. Vi kan göra saker om vi bara bestämmer oss. Och vi har ett näringsliv som kan vara draghjälp.

Bönfors vill vänta och se

Hur ser du på möjligheterna att få igenom det här förslaget?

– Jag har svårt att tro att någon ska vara emot det, ärligt talat.

Emmyly Bönfors (C) är ansvarig för miljöfrågor i kommunstyrelsen. Hon har inte sett Socialdemokraternas yrkande och kan därför inte uttala sig om hur Alliansen ställer sig till det.

– Men spontant tycker jag att det låter ganska likt det samarbete som finns kring en klimatstrategi för Västra Götalandsregionen. Där ingår både Göteborgs stad och näringslivet, säger hon.

FAKTA: Så vill Socialdemokraterna nå målet

Socialdemokraterna vill att en handlingsplan för ett fossilfritt lokal transportsystem 2030 tas fram. Planen föreslås bland annat innehålla:

• Ett ramverk för ansvarsfördelning mellan berörda aktörer.

• Hantering av utbyggnad för laddinfrastruktur samt infrastruktur för andra aktuella drivmedel.

• Ett upplägg för att utveckla innovationssatsningar.

• En analys av vad som krävs för att ställa om den tunga trafiken, bland annat till hamnen.

• En del plan för att göra Göteborgs stads fordonsflotta fossilfri till 2023.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.