Hermansson möter demonstranternas kritik

ANNONS
|

– Demonstrationen visar att göteborgarna bryr sig om sin stad. Men jag tror inte att demonstrationen kommer att kunna stoppa Västlänken. Det finns trots allt en stor politisk majoritet bakom det Västsvenska paketet, säger hon.

Många av dem som deltog i manifestationen lyfte fram att bygget riskerar tränga undan träd i exempelvis Hagaparken.

– Göteborgarna uttrycker en oro över saker som vi naturligtvis ska vara rädda om. Men jag tror faktiskt att vi kan utveckla staden samtidigt som vi bevarar dess karaktär. Visst kommer vi inte kunna bevara allt, men vi kommer kunna bibehålla det som gör Göteborg unikt.

En annan kritik som framförs är att bygget riskerar ge sättningsskador på fastigheter och kulturhistoriska byggnader.

ANNONS

– Min bild är att Trafikverket tar det här i beaktande. Jag tror inte att bygget kommer att bli så besvärligt som vissa befarar, även om vi behöver göra vårt bästa för att minimera störningar på närmiljön.

Uttrycker viss självkritik

Ann-Sofie Hermansson säger också att politikerna hade kunnat göra mer de senaste åren för att möta vissa av farhågorna.

– Självkritiken består i att vi inte lyckats möta folks oro över hur exempelvis grönområden och kulturvärden kommer att påverkas under byggnationen.

I slutet av augusti presenterade Trafikverket sitt förslag för den kommande infrastrukturplanen. Till Västsveriges förtret visade det sig att den järnvägsutbyggnad mellan Göteborg och Borås som regionen hoppats på föreslås dröja till tidigast 2029.

– Vi är naturligtvis inte nöjda med Trafikverkets besked. Men detta innebär såklart inte att loppet är kört, utan nu börjar den politiska processen. Jag ska prata med infrastrukturminister Tomas Eneroth den närmaste tiden för att övertyga honom om hur viktigt det här är för regionen. Det finns många goda argument på Västsveriges sida i den här frågan, så jag är inte speciellt pessimistisk.

Senast i går publicerades Vägvalet en debattartikel i GP. Där skriver man att slutnotan för Västlänken kommer bli omkring fem gånger så hög som de 20 miljarder kronor som Trafikverket har budgeterat för.

ANNONS

– Som jag uppfattar det är det inte aktuellt med några fördyringar. Tvärtom visar de rapporter jag får från Trafikverket att de har bygget under kontroll.

"Mark- och miljödomstolen kommer inte stoppa bygget"

Om en dryg månad kommer Mark- och miljödomstolen att hålla huvudförhandling med berörda parter om Västlänken. Enligt Ann-Sofie Hermansson är det dock inget som kommer att stoppa projektet.

– Den nuvarande prövningen i Mark- och miljödomstolen handlar inte om ja eller nej till Västlänken. Det är i stället en ordinarie process om vilka eventuella förbättringar som måste göras i byggprocessen för att undvika onödig miljöskada.

ANNONS