Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det var i september en hemtjänsten inte följde rutinen vid ett hembesök. Fyra dagar senare hittades personen död. Bild: Stina Stjernkvist/TT
Det var i september en hemtjänsten inte följde rutinen vid ett hembesök. Fyra dagar senare hittades personen död. Bild: Stina Stjernkvist/TT

Hemtjänst agerade inte – boende hittades död efter fyra dagar

En omsorgstagare i Göteborg öppnade inte dörren när hemtjänsten ringde på en dag i september. Enligt en lex Sarah-anmälan gick hemtjänstpersonalen därifrån utan att kontakta sina chefer eller personens anhöriga. Fyra dagar senare hittades personen avliden.
– Det är en allvarlig händelse, säger verksamhetschef för hemtjänsten på Norra Hisingen, Margareta Larsson.

Det var den 23 september förra året som en göteborgare inte öppnade dörren när hemtjänsten ringde på för sitt avtalade besök, vilket Nyhetsbyrån Siren rapporterat om. Personalen lämnade platsen utan att kontakta vare sig sin chef eller personens anhöriga.

När personalen kom tillbaka fyra dagar senare hände samma sak igen. Denna gång följde man rutinerna och kontaktade enhetschefen. När hemtjänsten därefter gick in i lägenheten hittades personen avliden. Hur länge personen hade varit död finns ingen information om, säger verksamhetschef för hemtjänsten på Norra Hisingen, Margareta Larsson.

– Vi har en rutin som säger vad man ska göra om någon inte öppnar dörren. Först ska vi ta reda på om personen ens är hemma via anhöriga, annars kontaktar vi sjukhuset. Om vi inte kan säkerställa var personen befinner sig ska vi gå in och titta, antingen med nyckel om vi har sådan eller med hjälp av polisen. Vi ska aldrig lämna en person utan att veta var den är, säger Margareta Larsson.

Anledningen var stress

Hemtjänstpersonalen hade dokumenterat i journalen att omsorgstagaren tackade nej till insatser, då den inte var hemma. Margareta Larsson säger att detta agerande också var fel, eftersom omsorgstagaren faktiskt inte hade tackat nej.

– Medarbetaren hade tänkt prata med sina kollegor om händelsen men kände sig stressad. Medarbetaren erkände att rutinen inte fullföljdes, och är väl medveten om vad den gjorde fel, säger Margareta Larsson.

Ansvariga och annan omsorgspersonal är skyldiga att anmäla misstänkta fall av missförhållanden eller risk för missförhållanden till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Händelsen lex Sarah-anmäldes, och sedan dess har ledningen vidtagit flera olika åtgärder för att förhindra att det händer igen.

– Det är en allvarlig händelse, och vi har haft samtal om hur man ska agera. Vi går igenom utredningen och pratar med vår personal. Här bedömer utredaren att risken för att det händer igen är mycket liten, säger Margareta Larsson.

LÄS MER: Psykolog hade journaler i 13 sopsäckar – får prövotid

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.