Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Helikopter räddade fem från flotten

Efter nära två dygn ute på havet i en räddningsflotte räddades deltagarna - med helikopter och Sjöräddningens båt.

I beckmörkret natten till onsdag lokaliserades de "nödställda" av både helikopter och räddningsbåt från Sjöräddningen.

De tio deltagarna som kämpat mot meterhöga vågorna i 14 meter per sekund i den lilla flotten var ganska utmattade, men vid gott mod.

Fredrik Forsman, en av testdeltagarna, berättar:

- Det var extremt trångt och bökigt ombord, det var nog det jobbigaste. Om en person behövde byta ställning fick alla flytta på sig.

- Och att kunna kissa i trängseln och vågorna var nog det största problemet för de flesta av oss, säger Fredrik Forsman.

Räddningsaktionen gick enligt plan.

De två räddningsenheterna kunde snabbt lokalisera flotten. Helikoptern hovrade, skickade ner ytbärgare som snabbt kunde vinscha upp fem av deltagarna.

Resterande fem hjälptes ombord på en av Sjöräddningssällskapets räddningsbåtar.

Räddningsövningen var tuff och realistisk. På tisdagen blev det för tufft för en av de frivilliga, som tvingades lämna livflotten.

Fredrik Forsman berättar om livet ombord för de tio på den guppade flotten på Kattegatt. Och brist på mat som tärde på humöret: Ransonen per person var 15 deciliter vatten och 500 gram kex per person.

Den viktigaste uppgiften för gruppen i flotten var att hela tiden försöka förbättra situationen, trots usla omständigheter:

Ösa båten från vatten

Täta läckor

Hålla ordning på eller ransonera färskvattnet

Hålla utkik efter andra båtar. 

- Alla fick en egen roll ombord. Vi turades om att hålla vakten i tvåtimmarspass. Man är ju långt ifrån räddad när man hamnar i en livflotte, säger Fredrik Forsman, en av deltagarna i den stora övningen i överlevnad.

Och det finns många lärdomar att dra från övningen med tio personer, efter att ha registrerat och analyserat de kroppsliga och mentala reaktionerna.

- Den viktigaste lärdomen från den här övningen är att det enbart genom verklighetsnära, realistisk träning som vi verkligen kan förbereda oss för sådana här situationer, sammanfattar Fredrik Forsman.

En annan lärdom är att det inte hur som helst går att skicka mejl och ringa mobil ute från Kattegatt. En snabb direktrapport från räddningsbåten till gp.se på tisdagsnatten kom aldrig fram - täckning saknades där ute på Kattegatt.

Fakta: Övning som ska ge lärdomar

Sjöräddningssällskapet genomför övningen i samarbete med Chalmers och EU-projektet SMACS (Safer Arctic for Small Craft Mariners).

Allt övas: från att sjösätta en livflotte, ta på överlevnadsdräkter och evakuera ett fartyg, över larm och sök med helikoptrar och fartyg till själva räddningsinsatsen då de nödställda vinschas upp med helikopter från Säve eller förs med båt till Rörö. Det planeras ske natten till onsdagen, på onsdagsmorgonen sker en genomgång på Rörö. Sjöräddningssällskapet genomför övningen i samarbete med Chalmers och EU-projektet SMACS (Safer Arctic for Small Craft Mariners).

Allt övas: från att sjösätta en livflotte, ta på överlevnadsdräkter och evakuera ett fartyg, över larm och sök med helikoptrar och fartyg till själva räddningsinsatsen då de nödställda vinschas upp med helikopter från Säve eller förs med båt till Rörö. Det planeras ske natten till onsdagen, på onsdagsmorgonen sker en genomgång på Rörö.

Samtliga deltagare, som har olika bakgrunder, kommer att djupintervjuas för att dra så stora lärdomar som möjligt av dygnen som nödställda.

Bild: Bild: Jeff Flindt/Sjöräddningen

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.