Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/3

"Hedersförtryck måste tas på allvar"

Kvinnor och barns demokratiska rättigheter åsidosätts när hedersförtryck inte tas på allvar. Det var den röda tråden i en diskussionskväll på Blå stället i Angered på måndagskvällen.

Föreningen Varken hora eller kuvad anordnade paneldiskussionen om våld i våra förorter, där hedersförtryck var i fokus. Sex personer gav sin syn på hedersproblematiken utifrån sina olika perspektiv . Här fanns bland andra politiker, en förälder, en polis och en rektor.

Lisbeth Sundén Andersson, moderat riksdagsman och aktiv i Varken hora eller kuvad, höll  i samtalet.

- Kampen mot hedersvåld är inte partipolitisk. Här står jag och Amineh Kakabaveh från Vänstern för samma inställning och för samma kamp.

Amineh Kakabaveh höll med och menade att att det svenska samhället  i dag saknar en tydlig beskrivning av hedersförtrycket - vad det är och vad det står för.

- Om vi inte har en ordentlig beskrivning kan vi heller inte hitta lösningar och få fram rätt medicin mot det, sa hon och pekade på att det finns för lite kunskap, inte minst bland många myndigheter.

Marika  Andersson, rektor på Lövgärdesskolan, berättade att hon se tecken på elever som är utsatta hedersförtryck dagligen.

- Tjejer som kontrolleras av sin bröder, som står och vaktar utanför skolan så att tjejerna ska gå direkt hem från skolan. Eller tjejer som inte får vara med på skolutflykter eller på gymnastiklektioner.

Som skolledare är det viktig att vara tydlig med vilken skolans roll är och stå upp för den, menade hon. På så vis ger man också de utsatta flickorna sitt stöd.

Marika  Andersson berättade också att hon ser också en ökad religiös aktivitet bland eleverna.

- Jag tror det handlar om ett sökande efter en identitet. Att de inte ser en självklar framtid för sig själva i samhället och därför söker den någon annanstans. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.