I ett års tid planerade Göteborgs stads intraservice tillsammans med deras IT-leverantör för bytet av Socialtjänstens interna datasystem. Under de senaste fem veckorna tog man dessutom särskild beredskap för att inget skulle gå fel.
– Vi och leverantören hade ett sista möte under söndagseftermiddagen och kände oss bekväma, säger Demis Stavridis, enhetschef på intraservice.
Men när staden gick över till det nya datasystem på måndagsmorgonen blev det helt fel ändå – trots beredskapen.
– Måndagen var verkligen inte en bra dag att jobba i systemet, men efter det har det blivit bättre och bättre. På onsdagen nådde vi en punkt då vi nästan var i normalläge, säger Demis Stavridis.
Under veckan har det gått upp och ner. På torsdagseftermiddagen möttes man på nytt av ett tungt bakslag och det blev återigen svårt att jobba i systemet.
Ska skyndsamt åtgärdas
Problemen yttrar sig i att flera funktioner i systemet inte fungerar tillräckligt bra, eller alls. Det mest akuta problemet handlar om att handläggarna inte kan få ut försörjningsstöd till alla bidragstagare.
IT-leverantören har nu flugit in resurser från Microsoft i Holland för att skyndsamt åtgärda felet. Förhoppningen är att det ska fungera till helgen.
– Det viktigaste är att medborgarna får det ekonomiska stöd som de ska ha. Vi gör allt vad vi kan, säger Demis Stavridis.
Hur kunde det bli så fel trots att ni förberett i ett helt år?
– Utan att vilja bortförklara någonting så är detta baksidan av digitaliseringen. Det finns inga perfekta system och system kommer gå ner och bli sega.
"De har väldigt små marginaler"
Arne Wiik är sektorchef för individ- och familjeomsorg samt funktionshinder i stadsdelsförvaltningen Angered. Tillsammans med Östra Göteborg är Angered en av de stadsdelar där flest riskerar att drabbas av IT-haveriet.
– Kommer vi inte ut med försörjningsstödet i tid så blir det väldigt problematiskt. Brukarna lever på väldigt små marginaler, säger Arne Wiik.
– Vi gör allt vi kan genom att ringa runt och ha en stor informationsinsats för att förklara varför våra klienter inte kan betala i tid.
I Angered kallades alla handläggare in för att jobba övertid under torsdagskvällen på grund av det akuta läget. Men då hade systemet kraschat på nytt och det blev inga utbetalningar.
Nu har stadsdelsförvaltningen tagit beredskap inför helgen då all personal kan komma att kallas in på nytt.
– Så fort de får upp systemet går vi in och jobbar övertid för att få ut pengarna så snabbt som möjligt, säger Arne Wiik.