Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Göteborgs stad har nått en överenskommelse med de elsparkcykelföretag som verkar i stan om nya regler för de populära fordonen.  Bild: Måns Langhjelm
Göteborgs stad har nått en överenskommelse med de elsparkcykelföretag som verkar i stan om nya regler för de populära fordonen. Bild: Måns Langhjelm

Hastigheten sänks för elsparkcyklarna i Göteborg

Förbjudna parkeringsplatser och begränsade hastigheter. Nu regleras elsparkcyklarnas framfart i Göteborg.
– Denna överenskommelse är bara början, säger Malin Månsson på trafikkontoret.

Efter omfattande problem med olämpliga parkeringar eller elsparkcyklar som har slängts i olika vattendrag införs nu skarpare regler för de både hyllade och hatade fordonen. Göteborgs stad har nått en överenskommelse med de elsparkcykelföretag som verkar i stan. Något som meddelades under fredagsförmiddagen.

– Denna överenskommelse är bara början. Företagen har redan genomfört en del av dessa åtgärder men vi kommer att behöva följa utvecklingen och ha fortsatt dialog med företagen för att utveckla och förbättra de åtgärder och insatser som görs, säger Malin Månsson på trafikkontoret i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Elsparkcykeln – den tysta revolutionen

Karta över var elsparkcyklarna inte får lämnas. 1. Domkyrkan, 2. Del av Kungsgatan, 3. Korsgatan, 4. Fredsgatan, 5. Trädgårdsföreningen, 6. Götälvbron, 7. Inne i Centralstationen och Nils Ericsonterminalen, 8. Alla kajer längs Göta Älv och kanaler. Bild: Göteborg stad
Karta över var elsparkcyklarna inte får lämnas. 1. Domkyrkan, 2. Del av Kungsgatan, 3. Korsgatan, 4. Fredsgatan, 5. Trädgårdsföreningen, 6. Götälvbron, 7. Inne i Centralstationen och Nils Ericsonterminalen, 8. Alla kajer längs Göta Älv och kanaler. Bild: Göteborg stad

LÄS MER: Han jagar Göteborgs elsparkcyklar: "Det blir som en lek"

Sex kilometer maxfart på gågator

Överenskommelsen innebär bland annat att maxhastigheten på vissa platser där många människor rör sig begränsas till sex kilometer i timmen. Det handlar om Kungsgatan (de fem kvarteren öster om Ekelundsgatan), Korsgatan, Fredsgatan och Haga Nygata. Något som ska styras med så kallad geofencing eller digitala staket.

Elsparkcyklarna ska inte heller kunna lämnas eller parkeras på en rad platser och gator i centrala Göteborg. Det handlar om Domkyrkan, delar av Kungsgatan, Korsgatan, Fredsgatan, Trädgårdsföreningen, Götälvbron, inne i Centralstationen och Nils Ericsonterminalen, samt vid alla kajer längs Göta Älv och kanalerna. Även detta ska företagen styra med digitala staket.

Andra delar av överenskommelsen:

• Företagen ska också säkerställa att alla fordon är i kördugligt skick och säkra att använda. Företagen ska garantera att trasiga eller obrukbara fordon tas ur drift så snart man får kännedom om det.

• Övergivna elsparkcyklar som slängts på olämplig plats eller i vattendrag ska snarast omhändertas av företagen.

• Företagen ska dela anonymiserad data till kommunen minst två gånger per år vad gäller antalet elsparkcyklar de har i sitt bestånd, genomsnittligt antal resor samt genomsnittlig restid för elsparkcyklarna.

• Företagen ska också löpande informera sina kunder om att elsparkcyklar inte får lämnas hindrande, trafikfarligt eller i strid mot andra bestämmelser i trafikförfattningar. Det med särskild betoning på att upprätthålla framkomligheten för personer med rörelsenedsättning eller synnedsättning.

I dagsläget finns det tre elsparkcykelföretag verksamma i Göteborg. Voi var först att etablera sig under hösten 2018. Under våren och sommaren 2019 dök även Tier och Lime upp.

Antalet elsparkcyklar i Göteborg har ökat från 200 stycken i november i fjol till 3 800 stycken i september i år.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.