Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Hanna blev utsatt för pizzabedrägeri

Hanna Jadenius från Göteborg utsattes för ett fult bedrägeri. En person som utgav sig för att komma från Onlinepizzas kundtjänst fick henne att lämna ut en kod som var nära att kosta henne flera hundra kronor.

Det var under söndagseftermiddagen som Hanna Jadenius plötsligt fick ett samtal från en kille som sa sig komma från Onlinepizzas kundtjänst.

Han undrade om hon hade beställt ett antal pizzor, vilket hon inte hade gjort.

– Då sa han att jag behöver ge honom en kod som skickats via sms för att kunna avbeställa pizzorna, säger Hanna Jadenius.

Under samtalet plingade det i mobiltelefonen och mycket riktigt fanns där flera sms från faktureringsbolaget Klarna med koder.

 

Hanna Jadenius blev lite chockad och läste sms:en snabbt.

– Jag gav honom koden från sista sms:et och då la han på, säger Hanna Jadenius.

I samma stund insåg Hanna Jadenius att hon blivit lurad. Hon ringde direkt till Klarna som bekräftade att en faktura precis hade lagts på henne. Den var på 419 kronor.

– Kvinnan på Klarna stoppade fakturan på något sätt och uppmanade mig att ringa Klarnas säkerhetsavdelning.

Hanna Jadenius följde instruktionerna och det hela slutade med att hon slapp fakturan.

Nu vill Hanna Jadenius varna andra, vilket hon också gjort med hjälp av ett inlägg på Facebook.

– Jag känner mig så jäkla dum, att jag gick på det. Men det var en stressig situation, säger hon.

Händelsen är polisanmäld.

GP har talat med både Onlinepizza och Klarna. Båda företagen bekräftar att den här typen av bedrägerier förekommer.

– Den här typen av bedrägerier är ovanlig i förhållande till antalet totala ordrer. Men uppmaningen är att aldrig ge ut uppgifter som skickats till en till någon annan samt att bestrida eventuella felaktiga fakturor, säger Josefin Jerndahl, pressansvarig på Onlinepizza.

Kommunikationschefen på Klarna, Erik Engellau-Nilsson, kommenterar så här:

– Under våren har vi haft fler bedrägerier än vanligt som varit kopplade till Onlinepizza men efter att vi gjort om rutinerna tillsammans med dem har bedrägerierna i princip försvunnit helt. Det var tur att kvinnan fick hjälp med detta men väldigt tråkigt att hon behövde gå igenom processen ändå.

Även Erik Engellau-Nilsson uppmanar alla som drabbas att polisanmäla.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.