Vid tolvtiden på lördagen är parkeringen på Grönsakstorget i stort sett full, bara någon enstaka plats stod tom. På en scen intill lyser banderollen ”Bilbefria Grönsakstorget”.
–Alla ni som vill göra något konkret i klimatfrågan, välkomna, säger göteborgaren OIe Hultmann, som arrangerat manifestationen.
I augusti lämnade han in ett ett Göteborgsförslag om att göra Grönsakstorget bilfritt.
– För att vi behöver mindre bilar i storstaden. Grönsakstorget är ett vackert beläget torg som skulle kunna användas bättre, säger Ole Hultmann.
Han är politiskt engagerad i Vänsterpartiet men menar att han lämnade in förslaget som privatperson.
– Klimatfrågan är viktig för alla, säger han.
Själv blev han klimataktivist i november 2020 efter att ha läst en bok.
– Jag tror att många har en inre oro för det här men inte vet vad man ska göra, säger Ole Hultmann.
Förslaget om Grönsakstorget blev hans metod.
Stadsarkitekten: ”Dålig markanvändning”
Göteborgsförslaget har i skrivande stund fått cirka 300 röster vilket betyder att kommunen måste behandla det.
Lördagens manifestation har samlat ett femtiotal personer. En av talarna är Göteborgs stadsarkitekt Björn Siesjö. Han tycker att Grönsakstorget är ett exempel på dålig markanvändning.
– Här används en av stans potentiellt bästa platser till att parkera bilar, säger han.
Björn Siesjö pekar torgets söderläge mitt i stan där många stråk passerar.
– Det är en plats för bra häng i stan.
Han betonar att han inte ogillar bilar men han tycker att bilkörning bör minska i stadsmiljön.
– Vi ska inte ha en bilfri stad men en stad som i högsta möjliga grad använder en annan mobilitet, säger han.
LÄS MER:Så kan Grönsakstorget bli ett riktigt torg
LÄS MER:Björn Siesjö svarar Mark Isitts förslag om att göra stadskärnan bättre